Jenže Ma je proslulý až až. Byl prvním čínským podnikatelem, kterému americký ekonomický týdeník Forbes věnoval titulní stranu. A co chlapík z Čchang-čou vymyslel? Založil spolu s americkými přáteli v roce 1999 internetové stránky Alibaba.com, které jsou místem, kde se setkávají podnikatelé z celého světa a obchodují s čínskými firmami.
Dnes má portál přes 12 milionů členů z 200 zemí a miliardové obraty. Ma Jun je proto nazýván "otcem čínského internetu" a na ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu byl před lety označen za jednoho z lídrů světových trhů. Přitom jeho společnost Alibaba už dávno není v nejlidnatější zemi světa sama.
Čínský internet se stal Eldorádem
V roce 1999, kdy Ma založil svoji firmu, používalo net jen 0,4 procenta Číňanů a objem obchodu a reklamy na něm nepřesáhl tři miliony dolarů. Dnes má internet dvacet procent populace, přitom Číňanů jsou 1,3 miliardy. Reklamy se má na něm letos prodat za 1,7 miliardy dolarů.
A pekingská společnost Internet Information Center oznámila, že koncem června se odehrála událost globálního významu. On-line bylo v Číně už 253 milionů uživatelů. Říše středu tak předstihla USA, kde je uživatelů kolem 220 milionů. Internetový trh je vůbec nejrychleji rostoucím trhem v Číně.
A kvůli naprosté posedlosti Číňanů touto vymožeností moderní techniky jsou všechna dostupná čísla fascinující. Největší čínské internetové společnosti jako Alibaba, Baidu, Sinai či Tencent zaznamenávají raketový růst. Třeba Baidu, který okupuje přes 60 procent vyhledávání na internetu, zaznamenal růst čistého zisku v druhém letošním čtvrtletí o 81 procent.
Firma iResearch z Pekingu, která zkoumá pohyby na čínském internetu, zaznamenala jen za prvních šest letošních měsíců 43 milionů nových uživatelů. Sedmdesát procent z nich jsou lidé do třiceti let, většinou z měst a především vysokoškoláci.
Číňané úplně propadli blogování
Čínských blogerů je kolem 80 milionů a čtenost jim může závidět celý svět. Blog populární herečky Su Ťing-lej vyhledalo za posledních několik let 175 milionů návštěvníků a existuje deset dalších blogerů, kteří dosáhli už návštěvnosti 100 milionů.
Síť je ale současně strašákem pro totalitní moc, které drží média – televizi, rozhlas i tisk – pod přísnou cenzurou. Na internetu, na kterém jsou sice některé adresy trvale blokovány (například ty zahraniční týkající se porušování lidských práv, Tibetu či hnutí Fa-lung-kung), není ovšem možné vše ohlídat.
Vynalézavost čínských cenzorů ale nezná mezí. Úřady speciálně vyškolily a prověřily tisíce takzvaných oficiálních blogerů. Ti vyhledávají "sporné" diskuse a články, zapojují se do debat a prý velmi umně vyvracejí svobodněji se šířící informace, které by mohly režimu škodit.
Přesto se však objevuje stále více odvážnějších názorů a také videa pořízená mobily a malými kamerami na různých protestech. Přes vládního pavouka na webu se ale ukazuje, že internet je něco, co nebude moci ani komunistická moc donekonečna ovládat
Nezbývá jí, než se bát a čekat, jak se situace vyvine. Podobně jako se před více než deseti lety bál i čínský internetový mág a miliardář Ma Jun. "Bál jsem se dokonce dotknout klávesnice jeho počítače. Myslel jsem si: Kdo ví, co to stojí, jestli to rozbiji, bude to můj konec, to nezaplatím," popisuje Ma Jun svoji návštěvu u známého v americkém Seattlu.
Pak se doma sešel s přáteli, hráli karty a pili čaj a údajně po čtyřech hodinách povídání vznikl nápad s Alibabou. Ta pomohla na nohy čínskému internetu, který je dnes svojí velikostí i rychlostí růstu naprosto nepřekonatelný.