Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínský generál poprvé přiznal, že Peking staví první letadlovou loď

  13:25aktualizováno  13:25
O stavbě první čínské letadlové lodi se mezi odborníky šuškalo už dlouho, ale dosud byla jedním z nejstřeženějších tajemství čínské lidové armády. Její existenci teď přiznal šéf generálního štábu. Podle agentury AFP je to poprvé, kdy vojsko stavbu lodi připustilo.

První čínská letadlová loď letos v dubnu v čínském přístavu Ta-lien | foto: Profimedia.cz

Náčelník generálního štábu Čchen Ping-te existenci lodi potvrdil v rozhovoru s hongkongským deníkem Commercial Daily, když zmínil, že armáda renovuje, ale ještě nedokončila loď ze sovětské éry. Odmítl ale upřesnit, kdy by se mělo plavidlo poprvé vydat na oceán.

Jeho asistent generál Čchi Ťien-kuo potom anglicky psanému listu řekl, že se loď po spuštění na vodu podrží čínské obranné strategie a nebude ohrožovat teritoriální vody cizích států. "Všechny velké státy světa vlastní letadlovou loď - jsou symbolem velkého národa," poznamenal Čchi Ťien-kuo.

Loď by mohla oceány brázdit už na konci června

Anonymní zdroj deníku řekl, že by loď poprvé mohla brázdit vlny už na konci června. To ale podle BBC neznamená, že by plavidlo v té době už bylo schopné plnit operační úkoly. Nějakou dobu totiž trvá vyškolit námořníky a naučit piloty na plavidlu přistávat.

Obavy USA

Pozorně sleduje rostoucí čínské ambice v Tichém oceánu i Washington, který je od druhé světové války v Tichém oceánu hegemonem. Z letadlové lodi by totiž čínské letouny mohly ohrozit strategické vojenské základny USA v Tichém oceánu.

Pro analytiky není existence lodi žádnou novinkou. Její přestavbu v přístavu Ta-lien sice Čína úzkostně tajila, přesto se už několikrát objevily její fotografie. Podle expertů bude armáda plavidlo používat jen k cvičením a především jako vzor pro své vlastní lodě.

První čínský plující letadlový přístav totiž Číňané budují z vysloužilé letadlové lodi Varjag, která měla sloužit sovětské armádě. Její stavba začala už v osmdesátých letech, ale před dvaceti lety ambiciózní plán zastavil rozpad Sovětského svazu.

Rezavějící skořápka lodi od té doby chátrala v ukrajinských docích až do roku 1998, kdy ji koupila čínská firma blízká armádě. Tehdy však Peking tvrdil, že plavidlo přestaví v hráčském ráji Macau na plující kasino.

Spuštěním letadlové lodi dává podle analytiků Čína jasně najevo, že hodlá své vody bránit všemi prostředky. Odborníci se obávají, že by Peking údernou sílu mohl využít ve svých sporech o námořní hranice s Japonskem, Tchaj-wanem nebo Vietnamem.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Chilský básník Pablo Neruda získal v roce 1971 Nobelovu cenu za literaturu
Básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, spekuluje se o vraždě

Chilský básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, jak je uvedeno v úmrtním listu. Oznámil to podle agentury AFP mezinárodní tým expertů. Zatím však neodhalil...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.