Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínskou železnici stavěl kuchař, pilíře mostu držel jen písek a kamení

  14:43aktualizováno  14:43
Čínské dráhy, kterými po nehodě rychlovlaků zmítají skandály, mají další problém. Média odhalila, že stavbu dvou mostů a tunelu na severu Číny dostal na starosti kuchař, který neměl s dopravními stavbami žádné zkušenosti.

Číňané podrobují své rychlovlaky přísným kontrolám, nebezpečí ale může číhat na trati | foto: Reuters

Kuchtík Lu Tchien-po, který jednoho dne odložil pánev wok a vydal se na dráhu námezdního stavebního dělníka, se na stavbu za 230 milionů liber dostal ilegálně jako pracovník najaté stavební společnosti.

V provincii Ťi-lin severně od Pekingu měla jeho skupina postavit dva železniční mosty a tunel. Jenže Lu přiznal, že nic kromě kuchařiny neumí a podobně na tom podle britského listu The Times byli i další fachmani z jeho pracovní skupiny.

Podle toho také vypadala jejich práce. Na upevnění základních pilířů mostu používali nezkušení dělníci místo betonu štěrk a kamení, napsaly čínské státní sdělovací prostředky. Jejich nedbalost tak mohla ohrozit životy tisíců lidí.

Stavba prošla i bezpečnostní kontrolou

"Když jsem viděl, že do základů dávají kameny, požádal jsem, zda bych se toho nemusel účastnit. Do vlaku na této trati bych po otevření pro cestující nikdy nesedl," prozradil jeden z dělníků, který se na stavbě podílel.

Podle Lua podobně zkušení lidé stavěli i protější most přes řeku. Na jejich kvalifikaci se nikdy nikdo neptal a stavba bez problémů prošla bezpečnostní kontrolou i přesto, že základy byly plné písku a kamení.

Ministerstvo železnic si teď hodlá posvítit na stavební firmu Ťiang-si Čchang-ša, která za stavbu odpovídala. Média už ale předtím uvedla, že jsou to podvodníci, kteří padělali dokumenty, aby lukrativní kontrakt od státu dostali.

Šetří se na dělnících i materiálu

V Číně je najímání externích dodavatelů hlavním stavitelem zakázané, ale běžně se praktikuje. S penězi se švindluje často, šetří se na materiálech i dělnících. Stavby pak mají nevalnou úroveň a leckdy ohrožují životy lidí.

Důvěra v ministerstvo železnic se navíc povážlivě otřásla před třemi měsíci, když se u Wen-čou srazily dva rychlovlaky. Neštěstí zastavilo i mnoho rozestavěných železnic.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.