Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínskou železnici stavěl kuchař, pilíře mostu držel jen písek a kamení

  14:43aktualizováno  14:43
Čínské dráhy, kterými po nehodě rychlovlaků zmítají skandály, mají další problém. Média odhalila, že stavbu dvou mostů a tunelu na severu Číny dostal na starosti kuchař, který neměl s dopravními stavbami žádné zkušenosti.

Číňané podrobují své rychlovlaky přísným kontrolám, nebezpečí ale může číhat na trati | foto: Reuters

Kuchtík Lu Tchien-po, který jednoho dne odložil pánev wok a vydal se na dráhu námezdního stavebního dělníka, se na stavbu za 230 milionů liber dostal ilegálně jako pracovník najaté stavební společnosti.

V provincii Ťi-lin severně od Pekingu měla jeho skupina postavit dva železniční mosty a tunel. Jenže Lu přiznal, že nic kromě kuchařiny neumí a podobně na tom podle britského listu The Times byli i další fachmani z jeho pracovní skupiny.

Podle toho také vypadala jejich práce. Na upevnění základních pilířů mostu používali nezkušení dělníci místo betonu štěrk a kamení, napsaly čínské státní sdělovací prostředky. Jejich nedbalost tak mohla ohrozit životy tisíců lidí.

Stavba prošla i bezpečnostní kontrolou

"Když jsem viděl, že do základů dávají kameny, požádal jsem, zda bych se toho nemusel účastnit. Do vlaku na této trati bych po otevření pro cestující nikdy nesedl," prozradil jeden z dělníků, který se na stavbě podílel.

Podle Lua podobně zkušení lidé stavěli i protější most přes řeku. Na jejich kvalifikaci se nikdy nikdo neptal a stavba bez problémů prošla bezpečnostní kontrolou i přesto, že základy byly plné písku a kamení.

Ministerstvo železnic si teď hodlá posvítit na stavební firmu Ťiang-si Čchang-ša, která za stavbu odpovídala. Média už ale předtím uvedla, že jsou to podvodníci, kteří padělali dokumenty, aby lukrativní kontrakt od státu dostali.

Šetří se na dělnících i materiálu

V Číně je najímání externích dodavatelů hlavním stavitelem zakázané, ale běžně se praktikuje. S penězi se švindluje často, šetří se na materiálech i dělnících. Stavby pak mají nevalnou úroveň a leckdy ohrožují životy lidí.

Důvěra v ministerstvo železnic se navíc povážlivě otřásla před třemi měsíci, když se u Wen-čou srazily dva rychlovlaky. Neštěstí zastavilo i mnoho rozestavěných železnic.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ruský opoziční předák Alexej Navalný otevřel v Petrohradu kancelář svého...
Evropský soud nakázal Rusku odškodnit Navalného za procesní vady

Evropský soud pro lidská práva nařídil v úterý Rusku, aby vyplatilo opozičníkovi Alexeji Navalnému a jeho bratru Olegovi přibližně 76 tisíc eur (asi dva...  celý článek

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

Barcelona: Demonstrace proti zásahu španělské policie během referendu o...
Katalánská vláda nesdělí Madridu, zda opravdu vyhlásila samostatnost

Katalánský regionální kabinet ve stanovené lhůtě neupřesní, zda vyhlásil, či nevyhlásil samostatnost autonomního Katalánska, jak požaduje španělská ústřední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.