A také byl. Dělníky dlouhé týdny popoháněly billboardy u rozestavěné silnice s nápisy typu "Pracuj tvrdě, pracuj rychle, zbývá 60 dnů". Konstrukční tým přitom zadavatelům vysvětloval, že silnici v jünnanských horách nelze postavit tak rychle.
Říše středu se zahalila do rudéKomunisté slaví devadesátku |
Členové čínské komunistické strany si však usmysleli, že 91,7 kilometru dlouhý úsek dálnice musí být otevřen 1. července. Bez šance na odklad. Právě ten den si partaj připomněla 90. výročí od svého založení.
A tak místní vláda v provincii Jün-nan na stavbaře tlačila. Motivaci měla velikou. Soudruzi z Pekingu vzkázali, že pokud se na dálnici Sin-san nezahájí provoz začátkem července, celý projekt bude zaplacen z lokální pokladny. Stavba byla vyčíslena na více než dvě miliardy juanů (přes 5,3 miliardy korun), upřesnil britský list The Daily Telegraph.
Číňané stavbu nakonec dokončili v termínu a v den výročí mohli komunističtí hodnostáři slavnostně přestřihnout pásku. Jenže o pouhé dva dny později poškodily narychlo postavenou dálnici silné deště. Část vozovky strhly a smetly do údolí. Nedbalá konstrukce si vyžádala dva životy a dva zraněné lidi.
Takových případů je mnohem víc
Zfušovaná dálnice je jedním z mnoha případů "obřích projektů", které byly kvůli termínu dodělávány na poslední chvíli. Kupříkladu nová 1 320 kilometrů dlouhá železniční trať z Pekingu do Šanghaje fungovala pouhých jedenáct dnů, než se začaly objevovat technické potíže spojené s výpadky elektrického proudu.
Někdy se místní úřady přímo uchýlily k náhražce. Třeba v případě železniční stanice Nan-ťing Jih. Tam bylo všem jasné, že se stavbu do začátku července dokončit nepodaří, slavnostní zahájení se přesto uskutečnilo. Jen místo skutečného vybavení a stěn dělníci použili kulisy.