Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínskou dálnici otevřeli na výročí strany, dva dny nato se rozpadla

  16:09aktualizováno  16:09
Pouhé dva dny si Číňané z provincie Jün-nan užívali nový úsek moderní dálnice. Pak ho poničily silné deště a na vozovce zemřeli dva lidé. Stavbaři se brání, že na ně místní komunisté tlačili, aby silnici dokončili co nejdříve. Honosný projekt musel být hotový do oslav 90. výročí partaje.

Zfušovaná dálnice je jedním z mnoha případů "obřích projektů", které byly kvůli termínu dodělávány na poslední chvíli. | foto: Daily Telegraph

A také byl. Dělníky dlouhé týdny popoháněly billboardy u rozestavěné silnice s nápisy typu "Pracuj tvrdě, pracuj rychle, zbývá 60 dnů". Konstrukční tým přitom zadavatelům vysvětloval, že silnici v jünnanských horách nelze postavit tak rychle.

Říše středu se zahalila do rudé

Komunisté slaví devadesátku

Členové čínské komunistické strany si však usmysleli, že 91,7 kilometru dlouhý úsek dálnice musí být otevřen 1. července. Bez šance na odklad. Právě ten den si partaj připomněla 90. výročí od svého založení.

A tak místní vláda v provincii Jün-nan na stavbaře tlačila. Motivaci měla velikou. Soudruzi z Pekingu vzkázali, že pokud se na dálnici Sin-san nezahájí provoz začátkem července, celý projekt bude zaplacen z lokální pokladny. Stavba byla vyčíslena na více než dvě miliardy juanů (přes 5,3 miliardy korun), upřesnil britský list The Daily Telegraph.

Číňané stavbu nakonec dokončili v termínu a v den výročí mohli komunističtí hodnostáři slavnostně přestřihnout pásku. Jenže o pouhé dva dny později  poškodily narychlo postavenou dálnici silné deště. Část vozovky strhly a smetly do údolí. Nedbalá konstrukce si vyžádala dva životy a dva zraněné lidi.

Takových případů je mnohem víc

Zfušovaná dálnice je jedním z mnoha případů "obřích projektů", které byly kvůli termínu dodělávány na poslední chvíli. Kupříkladu nová 1 320 kilometrů dlouhá železniční trať z Pekingu do Šanghaje fungovala pouhých jedenáct dnů, než se začaly objevovat technické potíže spojené s výpadky elektrického proudu.

Někdy se místní úřady přímo uchýlily k náhražce. Třeba v případě železniční stanice Nan-ťing Jih. Tam bylo všem jasné, že se stavbu do začátku července dokončit nepodaří, slavnostní zahájení se přesto uskutečnilo. Jen místo skutečného vybavení a stěn dělníci použili kulisy.

Autor:


Témata: NATO


Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.