Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čína naoko soudí korupčníky, ve stínu však úřady zametají stopy

  16:25aktualizováno  16:25
Na první pohled to vypadá, že s nástupem nového vedení nastaly v Číně nové časy. Ostře sledovaný proces s aparátčíkem Po Si-lajem toho má být zdárným důkazem. Kdo by si však myslel, že se vládnoucí strana otevřela kritice ze strany odpůrců, je na omylu. I nadále režim tvrdě zasahuje proti těm, kteří jsou mu "nepohodlní".
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Jen za poslední týden, zatímco celý svět upínal zraky k ostře sledovanému procesu s někdejším prominentním politikem Po Si-lajem (více o tomto procesu se dočtete zde), skončila za mřížemi pětice lidí, kteří režim buď přímo kritizovali nebo se dotkli pro něj ožehavého tématu.

Jedním z nich je i Charles Süe, populární bloger a podnikatel s americkým občanstvím, syn někdejšího pekingského místostarosty. Na čínské sociální síti Sina Weibo jej sledovalo na dvanáct milionů lidí a pravidelně zde zveřejňoval statusy, které vládnoucí straně musely být nejednou dosti proti srsti. Opřel se třeba do kvality ovzduší v hlavním městě nebo do pochybné kvality potravin.

Šedesátiletého vlivného blogera zatkla policie v pátek v rezidenční pekingské čtvrti ve společnosti mladé ženy. Dvaadvacetiletá dívka byla podle úřadů prostitutkou, a tak byl Süe kvůli podezření z kuplířství ihned zatčen. K činu se oba dva následně přiznali.

Zatčení opozičníka téměř okamžitě vyvolalo řadu nesouhlasných reakcí a rozpoutalo diskuzi, nakolik to byla shora řízená akce na politickou objednávku. "Nelze vyloučit možnost, že Süe byl obviněn z kuplířství, aby mu úřady připravily těžké časy," napsal v neděli na čínskou sociální síť editor státního deníku Global Times Chu Si-ťin.

Motiv blogerova zatčení zpochybnili i další s poukazem na to, že by "radovánek" s prostitutkou nejspíš nebyl schopen vzhledem k rakovině, kterou před dvěma lety prodělal. Britský list The Telegraph také citoval nejmenovaného právníka, jenž poukazoval na to, že Süeovo jméno ihned zveřejnila čínská státní média, zatímco běžně jména podezřelých z trestných činů policie tají.

Blogeři a komentátoři mají obrovský vliv, proto končí v poutech

Kauza Charlese Süeho přichází po sérii obdobného zatýkání blogerů z posledních dnů. Mezi dalšími zadrženými kritiky režimu je mimo jiné takzvaný "hodinkový bratr". Bloger Čou Lu-pao proslul tím, že upozornil na starostu města Lan-čou v centrální části Činy. Ten si liboval v nošení luxusních hodinek, které si se svým platem jen stěží mohl dovolit. Za to, že takovéto snímky bloger umístil na internetu, byl v pátek zatčen s podezřením z vydírání.

Spolu s "hodinkovým bratrem" zatkla policie tentýž den i novináře, jenž volal po vyšetření klientelismu a korupce okolo bývalého místostarosty města Čchung-čching, taktéž v centrální části země. Jen o několik dní dříve odvedla policie v poutech ze stejného důvodu další dva muže kvůli šíření informací o podivných poměrech a vazbách politiků na internetu.

Podle blogera a někdejšího novináře Ču Žuej-fenga je zatýkání reakcí na obrovský vliv, který někteří komentátoři na internetu získávají, a na rostoucí počet občanů odsuzujících vysoké představitele na sociálních sítích. Ču sám vyvolal loni skandál, když na webu publikoval video, na němž je jeden z činitelů přistižen při sexu s ženou, kterou najal zločinecký gang, aby politika svedla. Vyděrači údajně patřili ke skupině podnikatelů na realitním trhu, kteří tímto způsobem získávali od vlivných městských úředníků výhodné zakázky.

Autoři: ,


Témata: Plat




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.