Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Satelit našel dalších 300 úlomků v oceánu, pojišťovny už odškodňují

  10:40aktualizováno  12:54
Čínské pojišťovny začaly vyplácet odškodné příbuzným pasažérů ztraceného malajsijského letadla. Největší pojišťovna v zemi China Life řeší odškodné za smrt 32 svých klientů, kteří byli na palubě letu MH370. Že nikdo z nich patrně nepřežil, řekl v pondělí malajsijský premiér. Satelit mezitím objevil dalších 300 předmětů zřejmě pocházejících z letadla.

Po troskách Boeingu malajsijského dopravce pátrá australské letectvo ve vodách Indického oceánu. | foto: Reuters

Zmíněná pojišťovna již v úterý vyplatila rodinám sedmi cestujících za smrt jejich blízkých odškodné v celkové výši 4,17 milionu jüanů, tedy v přepočtu přes 13 milionů korun. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na čínské zdroje. Podle nich bylo na palubě 32 klientů této společnosti, takže lze očekávat, že se náklady na odškodné ještě znásobí.

Další čínská pojišťovna China Pacific přišla podle agentur s nabídkou odškodného přes půl milionu jüanů první rodině, uvedla agentura Nová Čína. V obdobné výši údajně nabídla finanční kompenzaci za smrt svého klienta také společnost Sunshine Insurance. Oficiálně se k otázce odškodného společnosti dosud nevyjádřily.

Stroj na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu zmizel 8. března. Na jeho palubě bylo 239 lidí, z toho 153 Číňanů. Do pátrání po letounu se zapojily týmy z víc než dvou desítek zemí. Zatím bezvýsledně. Teprve v pondělí malajsijský premiér Najib Razak na základě nově zanalyzovaných dat ze satelitů oznámil, že se stroj zřítil s největší pravděpodobností do jižní části Indického oceánu a nikdo nepřežil. V natolik odlehlé oblasti bez jakékoli pevniny je prakticky vyloučené, aby někdo téměř tři týdny přežil bez pomoci.

Satelitní snímky předmětů v jižní části Indického oceánu ze 24. března

Satelitní snímky předmětů v jižní části Indického oceánu ze 24. března

S každým dnem se také snižuje šance, že pokud přeci jen pátrací týmy najdou alespoň trosky, nebude již stejně možné říci, co se přesně na palubě stroje stalo. Jak naznačil pro CNN bezpečnostní analytik David Soucie, baterie napájející lokátor černé skříňky by již mohly být brzy zcela vybité. Jejich výdrž je v případě nově vyrobených kusů maximálně 90 dní, u starších typů kolem 30 dní. Letadlo se nyní pohřešuje devatenáctým dnem.

S ohledem na to, že by baterie navíc neměly být vystaveny vysokým teplotám a vlhkosti vzduchu, vyjádřil Soucie rovněž obavy, že tato doporučení pracovníci malajsijských aerolinií ne vždy dodržovali. Výrazně se tak mohla snížit výdrž baterií. Otázka, proč se letadlo vychýlilo o tisíce kilometrů ze své trasy, by tudíž mohla zůstat navždy nezodpovězena.

Satelit našel stovky úlomků v oceánu

Mezitím další analýza dat ze satelitů přinesla objev asi 300 předmětů v oblasti Indického oceánu. S odvoláním na thajskou satelitní společnost GISTDA o tom ve čtvrtek informovala agentura AFP.

"Objevili jsme objekty plovoucích na hladině, možná víc než 300," potvrdil agentuře Reuters ředitel GISTDA Anont Snidvongs. Poslední snímky z thajského satelitu zachycují předměty o velikosti dvou až patnácti metrů, upřesnil pro BBC.

Předměty jsou podle něj roztroušené na hladině oceánu asi 2 700 kilometrů západně od australského přístavu Perth. Namítal ovšem, že v tuto chvíli není možné potvrdit, že jsou to opravdu trosky letadla.

Snímky podle Snidvongse pocházejí z úterka. O den později je pak experti z Thajska analyzovali a předali malajským kolegům.

Fotogalerie

Předměty jsou podle záběrů ze satelitů rozptýleny na ploše několika kilometrů čtverečních asi 200 kilometrů od místa, kde tento týden odhalil jinou skupinu plovoucích objektů francouzský satelit. Na jeho záběrech, mapujících oblast vzdálenou od Perthu asi 2 500 kilometrů, se nacházelo 122 předmětů roztroušených po hladině. Největší z nich měl na délku až 23 metrů, což vede odborníky k názoru, že by to skutečně v tomto případně mohly být trosky letadla.

Hledat se je vydalo jedenáct vojenských i civilních letounů z různých zemí a pět lodí. Pátrání však bylo stejně jako v minulých dnech odvoláno kvůli velmi špatnému počasí, informovaly australské úřady.

Příbuzní chtějí žalovat aerolinky i Boeing

Část příbuzných pohřešovaných pasažérů hodlá podat žalobu na leteckou společnost Malaysia Airlines a na výrobce letounu, americkou společnost Boeing Co. Podle sdělení chicagské právní kanceláře, která bude rodiny zastupovat u okresního soudu ve státě Illinois, se žaloba opírá o podezření, že havárii a smrt 239 lidí způsobila technická chyba.

Podle právníků mohlo v pilotní kabině dojít k technické závadě a následnému požáru, v důsledku čehož piloti upadli do bezvědomí a ztratili kontrolu nad letadlem. Podle jiné verze mohla konstrukční vada v trupu letadla způsobit prudký pokles tlaku vzduchu a následné bezvědomí posádky. S únosem, sabotáží či sebevražedným úmyslem prý právníci nepočítají.

V příštích dnech mohou být podle agentury Reuters podány i další žaloby na výrobce některých dílčích částí letadla.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.