Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská kolona se rozjela po 11 dnech. Kamiony s uhlím silnici ucpou znovu

  17:23aktualizováno  17:23
Největší dopravní zácpa dějin, ve které stáli řidiči u Pekingu až 11 dní a měřila sto kilometrů, se přes noc rozplynula. Může se ale kdykoli opakovat. Vedlejší čínské silnice totiž nezvládají nápor kamionů s uhlím, které se vyhýbají mýtnému a častým kontrolám.

Obří kolonu, která ochromila silnici G110 u Pekingu u udělala z ní na 11 dní největší parkoviště světa, čínské úřady často vysvětlovaly stavebními pracemi. Rozšiřování a oprava silnice ale můžou za obří zácpu jen zčásti. (o zácpě v Číně více čtěte zde)

Problém spočívá v tom, že v koloně uvázly na dlouhé dny především řidiči kamionů, kteří vozí uhlí z Autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko a chtěli jednoduše ušetřit. Do Pekingu vede i dálnice, na té se ale platí mýtné podle tonáže a ujetých kilometrů.

Stokilometrová zácpa na silnici G110 severně od Pekingu

Stokilometrová zácpa na silnici G110 severně od Pekingu.

Na takzvanou rychlostní silnici G110 se uchylují dopravní firmy, které chtějí ušetřit, ale především řidiči s načerno vydolovaným uhlím, kteří se na hlavních tazích obávají častých policejních kontrol.

Raději stát v zácpě než platit

Takové kamiony budou raději stát den, dva nebo jedenáct dní v zácpě - hlavně že nebudou muset platit mýtné a úplatky zkorumpovaným policistům. Důsledkem toho se velká část tranzitu svedla na G110, a když se k tomu přidají stavební práce, je z toho lapálie na několik dní.

Čínští kamioňáci jsou zvyklí čekat, teď stáli v zácpě 11 dní

Čínští kamioňáci jsou zvyklí čekat, teď stáli v zácpě 11 dní.

Úřady budou citlivou komunikaci opravovat až do poloviny září. Ale ani potom není jisté, že se nebude historická zácpa opakovat. Uhlí je totiž základním pohonem druhé nejsilnější ekonomiky světa a stále se z něj vyrábí 70 procent elektrické energie pro celou zemi.

Vnitřní Mongolsko se navíc po zavření nebezpečných dolů v provincii Šan-si stalo novým uhelným královstvím. Problém je, že pro jeho dopravu zatím chybí infrastruktura a velká část místní produkce končí na korbách náklaďáků.

V Pekingu denně přibude 1 900 aut

Silniční doprava je sice dvakrát dražší než lodní nebo železniční, ale místní dopravci nemají kvůli přetížené dopravě jinou možnost. K nedostatku železnic je nutné dále přičíst skutečnost, že jen v Pekingu denně přibude 1 900 nových aut a úřady silnice jednoduše nestačí stavět.

Čínští kamioňáci jsou zvyklí čekat, teď stáli v zácpě 11 dní

Čínští kamioňáci jsou zvyklí čekat, teď stáli v zácpě 11 dní.

Problém se zácpami asi nevyřeší ani (ne)umění čínských řidičů. Mnozí se ekonomicky zmohli až nedávno a silnicemi se řítí ve svém prvním voze. Rychlá auta, neznalost předpisů a asijská neukázněnost často namíchají na čínských vozovkách smrtící koktejl.

Místo, kde se ucpala rychlostní silnice G110

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eric Trump a jeho manželka Lara (Cleveland, 20. července 2016)
Trumpův štáb už rozjíždí volební kampaň, hvězdou bude prezidentova snacha

Do volebního zápasu o druhý prezidentský mandát Donalda Trumpa ještě zbývá mnoho času, ale podle agentury AP už v USA fakticky začala. Trumpův štáb nedávno...  celý článek

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Útok na policejní komplex ve městě Gardez na jihovýchodě Afghánistánu (17....
Islamisté přepadli základnu v Kandaháru, zabili 58 afghánských vojáků

Nejméně 58 vojáků a policistů zemřelo za poslední dva dny při útocích islamistického hnutí Tálibán na různých místech Afghánistánu, informovala ve čtvrtek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.