Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Panamskému průplavu vyroste konkurence. Nový kanál postaví Číňané

  15:55aktualizováno  15:55
Po téměř sto letech vyroste mezi Atlantikem a Pacifikem nová spojnice. Panamskému průplavu bude již za několik let konkurovat nový lodní koridor, který povede přes území Nikaraguy. Postaví jej čínská firma a na dalších sto let jej bude také ovládat.

Panamský průplav | foto: Wikimedia Commons

Definitivní schválení výstavby nového kanálu oznámil předseda nikaragujského parlamentu Rene Nuñez. Průplav mezi Tichým a Atlantickým oceánem, jehož výstavba vyjde na 40 miliard dolarů (v přepočtu asi 785 miliard korun), postaví čínská firma. O jakou společnost se konkrétně jedná, ovšem nebylo dosud upřesněno. Podle britského listu The Times má jít o firmu sídlící v Hongkongu.

Opoziční kongresman Luis Callejas se nechal slyšet, že nikaragujská vláda čínské společnosti udělí koncesi na stoletý pronájem kanálu. Majoritním vlastníkem má zůstat tamní vláda, na zahraničního spoluvlastníka bude mít nicméně navrch pouhým jedním procentem, píše britský deník.

Nikaragujský průplav

Podle návrhu předloženého nikaragujským zákonodárcům má být nový průplav 22 metrů hluboký a 286 kilometrů dlouhý.

Co do velikosti tak tato megalomanská stavba předčí jak Panamský, tak Suezský průplav.

guardian.co.uk

Panamský průplav se opravuje

Ačkoliv Panamský průplav prochází momentálně nákladnou rekonstrukcí s cílem zvětšení objemu dopravy (více o rekonstrukci Panamského průplavu zde), nikaragujský koridor pro něj bude představovat velkou konkurenci. Novější průplav totiž umožní proplout i lodím celkovou nosností do 250 tisíc tun. To je dvakrát více, než pojme Panamský kanál po rozšíření.

Podle prvních plánů zveřejněných již v loňském roce by první plavidla mohla novým koridorem proplout již v roce 2019. Stavební práce by podle nikaragujského prezidenta Daniela Ortegy mohly započít již příští rok v květnu. Definitivně by pak měl být průplav dostaven deset let od zahájení výstavby.

Projekt počítá v jedné z variant s využitím jezera Cocibolca, které je známé jako Velké jezero. To je na východě s Atlantikem už propojeno řekou San Juan.

Nový průplav skrývá mocenský boj mezi velmocemi

Výstavba nového průplavu nepředstavuje jen megalomanský projekt za miliardy dolarů. Skrývá se za ním také mocenský souboj mezi dvěma světovými velmocemi.

Spojené státy vybudovaly Panamský průplav  v letech 1901 až 1914 po krachu předchozího francouzského projektu a po celé 20. století byly jeho vlastníkem. Ačkoliv oficiálně předaly Panamský průplav ke správě tamní vládě již v roce 1999, svůj vliv si zde udržují dodnes.

Výstavbou nového kanálu na území Nikaraguy Spojené státy částečně přijdou o svůj vliv v Karibiku a jejich největší ekonomický konkurent, Čína, bude díky garanci poskytnuté nikaragujskou vládou nový koridor ovládat po dalších sto let. Výstavba kanálu tak přinese čínské společnosti po následující století miliardy dolarů z poplatků, které lodě musí uhradit za proplutí.

Průplav v Nikaraguji (pravděpodobná trasa červeně) by využil plochy jezera

Průplav v Nikaragui (pravděpodobná trasa červeně) by využil plochy jezera Cocibolca a řeky San Juan, která z něj teče do Mexického zálivu. Průplav by byl výrazně delší než Panamský (vyznačený zeleně).

Autor:


Témata: Loď




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.