Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Číňané objevili přechodný typ dinosaura na cestě k ptákům

• 6
V Číně byl nalezen nový druh dinosaura. Mohl by vědcům pomoci vysvětlit záhadu spojenou s vývojem ptačích křídel. Stáří nového druhu je odhadováno na 159 milionů let, uvedl časopis Nature.

Tým paleontologů pod vedením profesora Sü Singa našel v Džungarské pánvi v západočínském Sin-ťiangu zkamenělinu býložravého dinosaura Limusaurus inextricabilis, jemuž se nepodařilo vysvobodit ze sevření bahna.

Tento ceratosaurus žil v období jury a patří do rodiny takzvaných theropodů - tito dinosauři se pohybovali po zadních končetinách a většinou byli masožraví.

Důkladný výzkum zkameněliny z takzvané dinosauří pasti, v níž na sobě leželo několik druhů těchto prehistorických zvířat, ukázal, že limusaurus v čelistech připomínajících zobák neměl zuby, což stejně jako kameny v žaludku odpovídá konzumaci rostlinné stravy.

Nález nenarušuje teorii, že někteří dinosauři byli předky ptáků. Avšak dosud se mělo zato, že křídla se vyvinula z předních končetin malých druhů. Nicméně u nového druhu je patrné, že se vyvíjela z rukou, tedy částí od zápěstí po prsty.

Vědci se stále dohadují, které prsty se vlastně u dnešních ptáků zachovaly - předpokládalo se, že během evoluce zmizely dva krajní vnější. Ovšem u dnešních ptačích embryí zakrňuje krajní vnitřní a krajní vnější prst. U nejvyvinutějších theropodů je to stejné, přičemž u limusaura palec zmizel a druhý prst se naopak výrazně zvětšil.

Americký biolog James Clark spolu se Xüem jsou přesvědčeni, že limusaurus představuje přechodný typ a nový dílek v evoluční linii mezi dinosaury a prvními ptáky.

Limusaurus je první ceratosaurus (rohatý ještěr) známý z východní Asie a jeden z nejprimitivnějších členů své rodiny. Jde o rozsáhlou skupinu theropodů, kteří mají na hlavě často kostěný hřeben nebo roh. A mnozí z nich jsou také vybaveni neobvyklými deformovanými prsty, jimž chybí ostrý dráp.

Naleziště fosilií v poušti Gobi, kde se zachoval limusaurus, vydala již předtím kostry jiných dinosaurů a jejich živočišných současníků - mezi nimi je například nejstarší druh tyranosaura Guanlong wucaii, nejstarší rohatý dinosaurus Yinlong downsi, nový druh stegosaura Jiangjunosaurus junggarensis či dávný příbuzný dnešních krokodýlů Junggarsuchus sloani.