Číňané objevili přechodný typ dinosaura na cestě k ptákům

V Číně byl nalezen nový druh dinosaura. Mohl by vědcům pomoci vysvětlit záhadu spojenou s vývojem ptačích křídel. Stáří nového druhu je odhadováno na 159 milionů let, uvedl časopis Nature.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Tým paleontologů pod vedením profesora Sü Singa našel v Džungarské pánvi v západočínském Sin-ťiangu zkamenělinu býložravého dinosaura Limusaurus inextricabilis, jemuž se nepodařilo vysvobodit ze sevření bahna.

Tento ceratosaurus žil v období jury a patří do rodiny takzvaných theropodů - tito dinosauři se pohybovali po zadních končetinách a většinou byli masožraví.

Důkladný výzkum zkameněliny z takzvané dinosauří pasti, v níž na sobě leželo několik druhů těchto prehistorických zvířat, ukázal, že limusaurus v čelistech připomínajících zobák neměl zuby, což stejně jako kameny v žaludku odpovídá konzumaci rostlinné stravy.

Nález nenarušuje teorii, že někteří dinosauři byli předky ptáků. Avšak dosud se mělo zato, že křídla se vyvinula z předních končetin malých druhů. Nicméně u nového druhu je patrné, že se vyvíjela z rukou, tedy částí od zápěstí po prsty.

Vědci se stále dohadují, které prsty se vlastně u dnešních ptáků zachovaly - předpokládalo se, že během evoluce zmizely dva krajní vnější. Ovšem u dnešních ptačích embryí zakrňuje krajní vnitřní a krajní vnější prst. U nejvyvinutějších theropodů je to stejné, přičemž u limusaura palec zmizel a druhý prst se naopak výrazně zvětšil.

Americký biolog James Clark spolu se Xüem jsou přesvědčeni, že limusaurus představuje přechodný typ a nový dílek v evoluční linii mezi dinosaury a prvními ptáky.

Limusaurus je první ceratosaurus (rohatý ještěr) známý z východní Asie a jeden z nejprimitivnějších členů své rodiny. Jde o rozsáhlou skupinu theropodů, kteří mají na hlavě často kostěný hřeben nebo roh. A mnozí z nich jsou také vybaveni neobvyklými deformovanými prsty, jimž chybí ostrý dráp.

Naleziště fosilií v poušti Gobi, kde se zachoval limusaurus, vydala již předtím kostry jiných dinosaurů a jejich živočišných současníků - mezi nimi je například nejstarší druh tyranosaura Guanlong wucaii, nejstarší rohatý dinosaurus Yinlong downsi, nový druh stegosaura Jiangjunosaurus junggarensis či dávný příbuzný dnešních krokodýlů Junggarsuchus sloani.

Finští policisté hlídkují před hlavním nádražím v Helsinkách poté, co ve městě...