Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané cenzurovali Obamu, světový tisk ho vítá s nadšením

  14:37aktualizováno  16:28
Barack Obama, který se stal 44. americkým prezidentem, den po své inauguraci zaplnil přední stránky světového tisku. Deníky většinou chválí jeho inaugurační projev, ale upozorňují, že se k Obamovi upíná příliš mnoho nadějí. Čínská média Obamův projev cenzurovala.

Titulní strana Guardianu. | foto: iDNES.cz

S inauguračním projevem nového amerického prezidenta naložili Číňané svérázně. Do oficiálního čínského překladu zasáhla ruka cenzora.

Obama v projevu připomněl, že předchozí generace "se komunismu a fašismu postavily nejen pomocí raket a tanků, ale i prostřednictvím pevných spojenectví a trvalých zásad". Obrátil se také na ty, "kteří se u moci drží díky korupci, podvodům a potírání opozice", a vzkázal jim, že "jsou na špatné straně dějin".

V překladu řeči do čínštiny, který na svých internetových stránkách zveřejnil oficiální list China Daily, chybělo slovo "komunismus" a odstavec obsahující zmínku o opozici vypadl úplně. Na jiných serverech se projev objevil méně "osekaný".

Zpravodajský kanál čínské státní televize projev ve středu brzy ráno místního času vysílal živě a pasáží týkající se odporu vůči komunismu byl očividně zaskočen.

Sotva tlumočník odříkal slova fašismus a komunismus, televize přepojila vysílání zpět do studia k moderátorovi, který na okamžik působil překvapeně a pak se jistého odborníka zeptal na to, jaké výzvy v oblasti ekonomiky nového amerického prezidenta čekají.

Německo

Vše o Obamově inauguraci čtěte zde

Historický význam dne, kdy složil nový americký prezident Barack Obama přísahu, německý tisk srovnává s pádem berlínské zdi a pokládá tento den za dovršení boje Američanů jiné barvy pleti za rovnoprávnost. Zároveň však téměř všechny deníky upozorňují, že se k Obamovi upíná až příliš mnoho nadějí.

Liberální deník Die Welt naznačuje, že 20. leden 2009 byl pro Spojené státy tím, čím byl pro Německo 9. listopad 1989, den pádu berlínské zdi. "Vteřina, kdy Barack Obama u Kapitolu pozvedl ruku k přísaze, byla pro USA poskočením hodinové ručičky dějin, okamžikem, v němž se 36,1 milionu černošských občanů definitivně stalo Američany," píše Die Welt.

To, že Amerika poprvé zvolila člověka jiné barvy pleti do nejvyššího úřadu, je důkazem schopnosti Spojených států se znovu nalézat, přijmout své dějiny, které jsou i dějinami rasové diskriminace, a zároveň je nechat za sebou, píše konzervativní Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Titulní strana Der Tagesspiegel.

Berlínský Tagesspiegel označuje den Obamovy inaugurace za "den, který změnil svět". Menšiny se budou všude cítit povzbuzeny. Obamovou zbraní jsou podle listu slova rovná slovům kazatele. Slíbil toho však tolik, že jednou bude obtížné sledovat konkrétní výsledky a riskuje selhání.

Podle deníku Süddeutsche Zeitung plní nynější prezident lidem funkci projekční plochy. Přitom vystupuje jako "Antibush", jenž dokonává konec éry svého předchůdce takovým způsobem, že si nelze představit radikálnější.

Francie

Většina francouzského tisku pochválila inaugurační projev nového amerického prezidenta Baracka Obamy. Zároveň zaznamenává, že Obama už nebyl tak plamenný jako ve svých vystoupeních v rámci volební kampaně.

Podle odpoledníku Le Monde byl Obamův projev "skoro skromný". Patrně nebude v historii připomínán, ale tvoří časový předěl pro příchod nové generace do čela USA a začátek "transformační éry".

Titulní strana Le Monde.

"Sen se zhmotňuje, ztrácí své kouzlo. Přecházíme od naděje k vůli," napsal list Libération. Podle deníku se Obama představil jako prezident pro krizové období, který "zahájil éru odpovědnosti". Projev "byl střídmý, promyšlený a dalek hypnotizujícího charizmatu, jež mu umožnilo odstartovat kampaň".

Le Figaro připomíná Obamovo heslo "Yes, we can" (Ano, můžeme). "Ještě bude nutné, aby si Barack Obama opatřil prostředky ke splnění svých slibů," upozorňuje deník, který stejně jako ekonomický list Les Echos zdůrazňuje, že Obama hodlá "přebudovat Ameriku".

Velká Británie

Britská média nenechala nikoho na pochybách, jak velký význam přisuzují nástupu nového amerického prezidenta Baracka Obamy. Poté, co několik televizí přenášelo inauguraci v přímém přenosu a zahltilo diváky dalšími pořady o nastupujícím prezidentovi, Obama vytlačil z prvních stránek všechno ostatní.

The Independent zdůraznil, že Obamův projev uvádí na scénu novou, liberální Ameriku. "Inaugurační projev jen zřídka udělal tak jasnou dělicí čáru mezi tím, co bylo, a tím, co bude," napsal spíše levicový list.

The Guardian v redakčním komentáři zdůraznil, že "svět se dívá a doufá". "V úterý přišla chvíle, na niž miliony Američanů, a nejen Američanů, netrpělivě čekaly od listopadu a mnozí z nich ještě déle," napsal list.

Obamův projev se nevyrovnal jeho nejlepším řečnickým výkonům, ale byl tak seriózní, jak to chvíle vyžadovala, napsaly The Times v redakčním komentáři. Daly ale současně najevo i jisté zklamání, když napsaly, že řeč neměla rozmach a neobsahovala zapamatovatelné citáty, jaké byly v projevech Johna Kennedyho nebo Franklina Roosevelta.

Pravicový The Daily Telegraph napsal, že to byl "vážný projev pro vážnou dobu, který pronesl inteligentní muž s nesmírnou sebedůvěrou". "Poté, co popletl začátek přísahy, pronesl inaugurační projev tak hladce, že spíš připomínal herce než politika. Možná to bylo záměrné, aby si každý uvědomil, že je koneckonců jen člověk," napsal list.

Rusko

Američany čeká rozčarování, píše ruský list Kommersant k euforii okolo inaugurace nového amerického prezidenta a k nadějím spojujícím s Barackem Obamou změnu americké politické kultury a zlepšení pověsti USA ve světě. Ale "Američané jsou v podstatě egocentristé zahledění do domácích problémů", podotýká.

PŘEČTĚTE SI

Obama se pustil do práce: žádá o pozastavení soudů na Guantánamu

OBRAZEM: Obama vymetl deset bálů, sousedé chválili první dámu

K Obamově hlavnímu úkolu - vypořádat se s ekonomickou recesí - poznamenává, že se stačí podívat, kdo s ní bude bojovat: "Základ Obamova týmu tvoří veteráni z éry prezidenta Clintona. Právě tito lidé byli ve své době iniciátory deregulace americké ekonomiky, která nakonec vedla k dnešní krizi. Celkově se zdá, že s ekonomickou krizí budou bojovat ti, kdo stáli u jejího zrodu. Je velká otázka, zda uspějí." Stejná tendence je podle listu vidět i v Obamově zahraniční politice.

Izrael

Konzervativní deníky soudí, že nový americký prezident Obama bude pokračovat v kurzu svého předchůdce George Bushe, zatímco umírněný a reformní tisk doufá v nesmělou změnu. "Politika Spojených států se jistě v podstatě nezmění," řekl ve veřejném rozhlase izraelský vicepremiér Chaim Ramon.

Írán

Íránské konzervativní listy shodně označují Obamu za "logické pokračování" Bushe. "Bude se snažit (Obama) realizovat své naděje za pomoci realističtějších prostředků," napsal list Kejhán.

Tento provládní deník, který tlumočí stanoviska islámských konzervativců, se v souvislosti s Obamovým nástupem do úřadu dotkl i problematiky kontroverzního íránského jaderného programu. Jak předpovídá, bude se Obamův tým "snažit vytvořit v Íránu velké hospodářské problémy s cílem zabránit znovuzvolení prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda".

"Navzdory slibům se nedají (od Obamy) čekat významné změny v neblahém Bushově dědictví," tvrdí fundamentalistický, silně protiamerický deník Džamhúrí islámí.

Barack Obama prezidentem

Obama44. PREZIDENT USA:
První chvíle nového prezidenta Spojených států

ObamaON-LINE REPORTÁŽ:
Inauguraci jsme sledovali minutu po minutě

ObamaINAUGURACE OBRAZEM:
Videa i fotografie z Washingtonu i ze světa

ObamaCO SE DĚLO PŘED PŘÍSAHOU:
Obama šel nejprve do kostela, pak za Bushem

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.