Přestože se v Číně rychle rozrůstá trh s luxusním zbožím a světoznámé značky otevírají pobočky na hlavních třídách velkých měst, stále se v komunistické zemi musí vyrovnat s jistými omezeními. Úterní směrnice teď zakazuje v televizi a rozhlase reklamu na hodinky, známky nebo mince.
Vláda se tak snaží omezit nakupování drahých dárků, které si Číňané obvykle vyměňují na nový lunární rok. Ten přitom začne už příští týden.
"Podobné reklamy propagují pomýlené hodnoty a pomáhají vytvářet špatný mravní ráz společnosti," uvedla agentura Nová Čína. Prý podporují plýtvání a extravaganci. "Rozhlasové a televizní kanály by se měly snažit vzdělávat lidi, hájit dobré čínské tradice a civilizovat životní styl," citoval mluvčího vlády deník Telegraph.
Zároveň má krok čínských politiků omezit rozbujelou korupci. Příchod nového roku Hada je totiž pro mnoho společností dobrou záminkou, jak díky dárkům "potěšit" mocné vládní činitele a byrokraty a získat podnikatelské výhody.
Zákaz následuje po opakovaných výzvách nadcházejícího čínského prezidenta Si Ťin-pchinga k boji proti korupci. V lednovém projevu Si prohlásil, že je stejně důležité chytat "mušky", tedy obyčejné lidi zapojené do korupce, jako lapit "tygry", tedy nejvyšší oficiální činitele.
Si varoval, že pokud se nepodaří vymýtit korupci a extravaganci, pak bude ohrožena samotná komunistická strana. Vládnoucí režim se v posledních letech musel vypořádat s řadou skandálů, když se na veřejnost provalila korupce z nejvyšších míst.