Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli fámám s převratem a tanky v Pekingu uzavřela Čína webové portály

  13:18aktualizováno  13:18
Čínské úřady rázně zasáhly proti své internetové komunitě. Zatkly šest lidí a dočasně zavřely šestnáct webových portálů v souvislosti s údajnou produkcí a propagací fám. Kvůli nevysvětlenému odvolání vysokého straníka Po Si-laje totiž čínská společnost na internetu spekuluje, co za překvapivým krokem stojí.
Čínská komunistická strana je na informace o svých vnitřních pochodech velice skoupá. To nutí obyvatele země vytvářet nejrůznější spekulace. Ilustrační foto (pohled na Šanghaj)

Čínská komunistická strana je na informace o svých vnitřních pochodech velice skoupá. To nutí obyvatele země vytvářet nejrůznější spekulace. Ilustrační foto (pohled na Šanghaj) | foto: AP

Dva hlavní čínské mikroblogové portály Sina Weibo a Tencent QQ, z nichž každý má asi 300 milionů uživatelů, znemožnily lidem psát od soboty do 3. dubna ráno na internetu komentáře a další texty. Podle agentury AP mikroblogy dočasné opatření oficiálně zdůvodnily potřebou zabránit šíření "fám a nelegálních informací".

"Tanky v Pekingu"

Více o odvolání Po Si-laje a následných spekulacích čínské společnosti

Na síti Tencent se objevilo oznámení, že mikroblogy šíří zprávy, které "mají vážné společenské dopady a obsahují rozsáhlé množství škodlivých informací... Je nutné přistoupit k čistce".

"Dohady a lži podávané na internetu za fakta zkreslují skutečnost, vyvolávají neklid a zmatek v lidských myslích a ohrožují celistvost společnosti," vysvětlil místní státní tisk.

Středem zájmu uživatelů internetu v Číně se stalo v polovině března překvapivé odvolání čínského politika Po Si-laje z funkce stranického šéfa v Čchung-čchingu. Úřady se k jeho odvolání nijak nevyjádřily, což vyvolalo mezi Číňany divoké spekulace.

Podle některých nepodložených zpráv byl Po zapleten do pokusu o státní převrat. Jiné zdroje tvrdily, že se Po snažil utajit vyšetřování svých rodinných příslušníků kvůli korupci.

Peking se internetu bojí

Některé komentáře označily odvolání Po Si-laje, který aspiroval na místo v nejužším stranickém vedení, za "největší drama, které postihlo Komunistickou stranu Číny za poslední řadu let" a které odhalilo hluboké spory ve straně, jež se obecně snaží udržovat zdání pevné jednoty.

Používání internetu je v Číně, kde komunistický režim tvrdě omezuje svobodu projevu v médiích a ve společnosti, velmi oblíbené . Peking sledoval s obavami loňské společenské změny v arabském světě, v nichž hrály významnou roli internetové sítě, které sloužily k rychlé a anonymní mobilizaci prodemokratických sil a ke koordinaci protivládních protestů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump představil strategii pro Afghánistán, chce tajit plány i počty vojáků

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v Afghánistánu, aby se vyhnuly nepřijatelným důsledkům rychlého stažení americké armády ze země. Řekl to...  celý článek

Severokorejské rakety v sobotu na vojenské přehlídce na centrálním Kim...
KLDR je jasným nebezpečím, ale Čína větší hrozbou, říká japonský expert

S rostoucím napětím mezi USA a Severní Koreou, kdy Pchjongjang hrozí útokem mezikontinentálními střelami, se pozapomíná na klíčového spojence severokorejského...  celý článek

Francouzští policisté hlídkují u Anglické promenády v Nice, kde ozbrojený řidič...
GLOSA: Hrdlořezové přes kopírák

Za posledních 13 měsíců bylo civilní vozidlo využito k teroristickým útokům na území Evropské unie ve Francii, Německu, Británii, Švédsku a nyní i Španělsku....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.