Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čína obnoví barmskou válečnou stezku, rozšíří svůj vliv i hrozbu pro Indii

  22:56aktualizováno  22:56
Čína po letech obnoví legendární Stilwellovu silnici, jež vede z Indie přes Barmu do Číny. Za druhé světové války ji vybudovali Američané a proudily po ní zásoby do říše středu, kterou tehdy okupovalo Japonsko. Teď ji Peking bude moct využít k šíření svého vlivu v Asii i pro případný útok proti indickému rivalovi.

Po Stilwellově stezce se za druhé světové války dopravovaly zásoby z Indie do Číny | foto: Profimedia.cz

Loni v listopadu tajně přijela do barmského Rangúnu delegace soudruhů z čínského Jün-nanu v čele se samotným předsedou místní komunistické strany. Potichu se sešli s barmskými ministry a uzavřeli strategickou dohodu.

Její detaily spatřily světlo světa až nyní na nátlak Indie. Vojenští a komunističtí pohlaváři stvrdili, že spolu Jün-nanská konstrukční společnost a barmská firma Yuzana, která je přímo napojená na vojenskou juntu, obnoví část takzvané Stilwellovy silnice.

Indie se bojí vojsk i čínského vlivu

Rekonstrukce by se měla týkat 312 kilometrů dlouhého úseku z Mytkyiny do Pangau Passu u hranic s Indií. Jenže právě v Indii uzavřený obchod příliš nadšení nerozpoutal a to hned z několik důvodů.

STILWELLOVA CESTA

Stilwellova cesta, která za druhé světové války spojovala Indii s Čínou

Stilwellova cesta, která za druhé světové války spojovala Indii s Čínou

V roce 1942 vládly v Asii kruté boje druhé světové války. Japonská vojska se na jihu Číny zmocnila takzvané Barmské cesty a Britové s Američany byli nuceni podporovat spřátelené čínské jednotky vzdušným mostem přes Himaláje. Američtí vojenští inženýři začali v tom samém roce budovat 1079 kilometrů dlouhou silnici z indického města Ledo přes sever Barmy do čínského Kchun-mingu. Cestu pak Čankajšek pojmenoval po americkém generálovi Stilwellovi, aby ocenil jeho snahu o rychlejší zásobování.

Indie se obává, že znovuotevřením stezky Čína získá novou obchodní cestu a také vliv v jihovýchodní Asii, kam se chce rozpínat i sebevědomá a stále silnější indická ekonomika.

K indické hořkosti přispívá i fakt, že si na dostavbu silnice dělaly zálusk také indické firmy. Poprvé se o obnově strategické spojnice hovořilo už v roce 2001 a ještě v roce 2008 Barma slibovala, že zakázka téměř jistě spadne do indického klína.

Nervozitu do indických kuloárů vnesl i fakt, že silnice bude končit nedaleko oblasti Tawang, o kterou se Peking s Dillí přou už od roku 1962.

Škarohlídi tak zvěstují, že by v případě problémů po silnici mohly místo nákladních automobilů začít jezdit čínské tanky a vojenská technika.

Bezpečnostní experti ale upozorňují, že silnice by mohla velmi dobře posloužit indickému rozvoji a znásobit obchod s Barmou a samotnou Čínou.

"Může sloužit buď k obchodu, nebo vojsku. Za druhé světové války byla důležitou silnicí a tou zůstává. Záleží, jak ji budeme využívat," řekl Vikram Sood, který pracuje pro indickou rozvědku.

Cesta spojovala indické Ledo (žlutá šipka) s čínským Kchun-mingem (modrá šipka)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americká zpěvačka Kesha vystoupila v pražském klubu Sasazu (18. července 2013,...
Hudebnímu průmyslu vládnou bílí muži, zjistil průzkum. Ženám vadí arogance

V hudebním světě jsou ženy a příslušníci etnických menšin stále v minoritním zastoupení, zvlášť na vedoucích a manažerských pozicích. Upozornil na to průzkum...  celý článek

Dcera oligarchy závodila v ulicích Charkova, zabila pět lidí
VIDEO: Dcera byznysmena závodila v ulicích Charkova, zabila pět lidí

Ukrajinou otřásla nehoda v Charkově, kde dvacetiletá řidička ve středu večer vjela luxusním terénním vozem do davu. Na místě zemřelo pět lidí, řidičce hrozí...  celý článek

Zaměstnanci afghánské bezpečnostní jednotky vyšetřují výbuch automobilu, který
Sebevražední útočníci se odpálili v afghánských mešitách, zabili 63 lidí

Nejméně 63 mrtvých a desítky zraněných si v pátek vyžádaly dva sebevražedné útoky na afghánské mešity. Nejprve se odpálil útočník v šíitské mešitě v metropoli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.