Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čína se tlačí do Íránu. Za strategickou polohu nabízí peníze i zbraně

  18:32aktualizováno  18:32
Čína v poslední době mohutně posiluje vztahy s Íránem. Uvědomuje si, že pro její dlouhodobé globální záměry je přítomnost v této zemi naprosto klíčová. Zdaleka se nejedná jen o íránskou ropu. Stačí se podívat na mapu a hned je jasné, proč je pro čínské globální ambice tak nepostradatelný právě Írán.

Ilustrační foto | foto: Reuters

V prvé řadě – z této země je to všude co by kamenem dohodil. Do Evropy, střední Asie, do Ruska, Turecka, na Blízký východ i do samotné Číny.

Pro plánovače grandiózního projektu Jedno pásmo, jedna cesta – ať už jím Peking sleduje cokoliv – je Írán položen přímo ideálně.

„Je v centru všeho,“ glosoval to pro list The New York Times čínský podnikatel Cuao Žu Lin, který právě v Íránu rozjíždí svůj byznys.

Írán po tisíciletí těžil ze své výhodné polohy na spojnici mezi Východem a Západem. Jako přirozená křižovatka obchodních cest ze severu na jih a z východu na západ bohatl ze všech směrů. I proto se nyní ocitl přímo v ohnisku čínské geopolitické skládačky týkající se Jednoho pásma, jedné cesty.

Nová Hedvábná stezka

Tuto strategickou vizi kooperace Číny se zeměmi Asie, Afriky i Evropy nastínil prezident Si Ťin-pching v roce 2013. Spočívá mimo jiné v oživení pozemské obchodní trasy z východní Asie přes střední a západní Asii do Evropy. Právě tato nová Hedvábná stezka se bezprostředně týká Íránu.

Časy dávné prosperity se do Íránu vrátí, slibují teď Číňané. A protože největší čínský rival Spojené státy jsou s Teheránem stále na kordy, ten na čínské námluvy slyší a víceméně rád.

A tak do Íránu míří rozsáhlé čínské investice, firmy, zboží i zbraně. Čínské státní společnosti působí po celé zemi, budují dálnice, vyrábějí ocel. Obchody v Teheránu jsou zaplaveny čínskými výrobky a ulice jsou ucpané čínskými automobily.

Čínské firmy na íránském východě pilně modernizují jeden z hlavních železničních tahů s konečným cílem napojit ho na koleje směřující do Turkmenistánu a Afghánistánu.

Totéž se děje na západě země ajatolláhů, kde se pracuje na propojení železnice do Turecka a následně do Evropy. Další železniční projekty spojí Teherán s přístavy na jihu.

Čína chystá středoasijský železniční koridor.

Čína chystá středoasijský železniční koridor.

Z čínského pohledu to má svou logiku. Jiné trasy mířící na lukrativní západní trhy jsou delší a vedou přes Rusko, potenciálního čínského konkurenta. Tohle je další nezanedbatelná politická výhoda Íránu.

Také v Teheránu se však objevují kritické hlasy. Spojují je obavy z toho, že se stane na Číně až neúnosně závislý. Už teď je říše středu jeho největším obchodním partnerem.

Podle politiků výhody převažují

Většina íránských politiků však spatřuje ve spolupráci s Čínou především výhody. Nelze se divit. Infrastruktura země je v kritickém stavu a i po loňském zrušení mezinárodních sankcí kvůli íránskému jadernému programu zůstala Čína prakticky jediným zdrojem opravdu velkého kapitálu. Zdá se tedy, že íránské vedení je připravené rizika spojená s čínskou dominancí v domácí ekonomice přijmout.

Po dokončení bude moderní železniční koridor táhnout z Urumči v západní Číně až do Teheránu. A to není všechno. Napojit se postupně mají všechny středoasijské země. Loni proběhnuvší test ukázal, že jde o racionální vize. Vlak z Šanghaje plný čínského zboží, dorazil do Teheránu za 12 dnů – po moři to trvá dnů třicet. Moderní železnice má cestování ještě o třetinu zkrátit.

Zatímco USA mají po nástupu Donalda Trumpa s Teheránem stále problém a Evropa se v Íránu jen nesměle rozkoukává, Čína frčí. Íránští vůdci pak doufají, že díky účasti na ambiciózních plánech Pekingu brzy pofrčí i jejich ekonomika.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Řidič z Barcelony mohl prchnout do Francie, policie rozmístila zátarasy

Španělská policie stále pátrá po pachateli čtvrtečního útoku v Barceloně. V troskách domu v Alcanaru našla pozůstatky dvou lidí. Jeden z nich mohl být imám...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.