Náš bratranec tryskomyš. Číňané našli nejstaršího primáta na světě

Všeobecně se má za to, že evoluce člověka započala v Africe. To však nyní zpochybnili čínští vědci, kteří po deseti letech důkladných analýz oznámili, že objevili nejstarší fosilii primáta na světě. Tvor pojmenovaný Archeus Achilles byl velký asi jako myš a živil se hmyzem.

"Je to roztomilé zvířátko, neskutečně drobné," rozplývá se nad tvorem Christopher Beard, kurátor Muzea přírodní historie v Pittsburghu, který o objevu čínských vědců informoval v časopise Nature.

Chlupatý teplokrevný primát byl dlouhý asi sedm centimetrů  - podle Bearda už savci ani menší být nemůžou. Živil se hmyzem a kvůli své velikosti se musel neustále pohybovat, aby si udržel tělesnou teplotu. "Byli to frenetičtí, nervózní tvorové, kteří působili dojmem, že vypili příliš mnoho kafe. Neustále pobíhali a hledali něco k snědku," vysvětlil pro agenturu AP Beard.

Čínští paleoantropologové podobu prastarého tvora díky moderním technologiím digitálně rekonstruovali. "Je to velmi vzácná fosílie. Abychom ji ochránili, použili jsme k jejímu scanování nejmodernější technologii synchotronového záření," vysvětlil Ni Si-ťün z čínského Institutu paleontologie obratlovců a paleoantropolgie.

Zkamenělinu objevili v roce 2002 v centrální provincii Chu-pej ve skalní vrstvě, která odpovídá stáří 55 milionů let. Dalších více než deset let ji analyzovali, aby nyní oznámili, že Archeus Achilles je nejstarším známým primátem na světě.

Leží kolébka člověka v Asii?

"Podle statistické analýzy byl tento primát aktivnější přes den. Původně jsme měli teorii, že v jednu chvíli byla všechna zvířata nočními tvory a trvalo velmi dlouho, než opice přešly na denní režim. Tato fosilie nicméně dokládá, že primáti byli denními tvory už velmi dávno," dodal čínský paleoantropolog.

Spolu se svými kolegy tvrdí, že nález přináší nové otázky o tom, kdy a kde začala evoluce moderního člověka, jehož kolébka je podle současných poznatků v Africe. Fosílie totiž pochází z doby, kdy se primáti dělili na další vývojové větve: poloopice (mezi ně patří například lemuři), nártounovité a předky dnešních opic a lidi.

Primáti se od ostatních savců liší pěticí chápavých prstů a očima směřujícími dopředu. Těmito znaky se vyznačuje i Archeus Achilles, přímým předkem člověka nicméně není, z žijících tvorů je mu zřejmě nejblíže nártoun. V evolučním rodokmenu je však velmi blízko našim přímým předkům. "Je to náš blízký bratranec," domnívá se Beard.

"Po objevu této fosílie můžeme bez pochyby tvrdit, že evoluce člověka začala o deset milionů let dříve, než jsem čekali. Znamená to, že vyšší primáti se začali z ostatních primátů vyvíjet před 55 miliony lety," dodává Ni Si-ťün.

(Ilustrační snímek)
Čečenský soud propustil mafiána, kterému v Česku uložili 18 let vězení

Čečenský nejvyšší soud zrušil trest 18 let vězení, které „voru v zakoně“ Gilani Alijevovi před čtyřmi lety v nepřítomnosti uložil pražský soud za vydírání a...  celý článek

Vůdce Islámského státu Abú Bakr Bagdádí promluvil v mešitě v severoiráckém...
Hlava Islámského státu Bagdádí žije, tvrdí i americký ministr obrany

Lídr samozvaného Islámského státu abú Bakr Bagdádí je podle amerického ministra obrany James Mattise zřejmě stále naživu. Informovala o tom v pátek agentura...  celý článek

Kvůli omezením na Chrámové hoře v Jeruzalémě vypukly střety Palestinců s...
Izraelci nepustili muslimy na Chrámovou horu, při střetech zemřeli tři lidé

U jeruzalémského Starého města zemřeli při střetech s izraelskou policií tři Palestinci a dalších více než dvě stě lidí utrpělo zranění. Důvodem střetů nejen v...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!