Cigarety oblékly pohřební háv

  • 7
Cigaretové balíčky už nejsou jen obaly pro dvacítku "hřebíků do rakve". Ode dneška připomínají v celé Evropské unii opravdová úmrtní oznámení. Černě orámované nápisy na paklících cigaret upozorňují kuřáky, co si to vlastně pořizují: nemoc a smrt. Nejen pro sebe, ale i pro své blízké.

Nápisy varují nejen před tím, že "Kouření může být smrtelné" a že "Kuřáci umírají dříve". Poukazují i na to, že "Kouření v době těhotenství škodí vašemu dítěti", "způsobuje vážné škody vám i lidem ve vašem okolí" a "může poškodit vaše sperma či omezit plodnost".

Aby si toho kuřáci všimli, jsou nápisy velké. Musí pokrývat třicet procent přední strany každého balíčku cigaret a dvě pětiny jeho zadní strany.

Je to součást opatření EU, které mají snížit alarmující počet úmrtí na důsledky kouření. Jeho obětí se v unii stává asi půl milionu lidí ročně.

Od začátku října proto platí i pravidla, omezující množství škodlivin v cigaretách. Obsah nikotinu, dehtu a jedovatého oxidu uhelnatého v nich nesmí překročit hranici deseti miligramů.

Zmizelo označení mild, light a ultra-light
Státy unie také nyní ruší matoucí označení, vyvolávající dojem, že ten či onen druh cigaret je méně škodlivý než jiné. Na krabičkách se proto už nesmí objevit tvrzení, že cigarety jsou mild, light nebo dokonce ultra-light.

Jak ukázaly studie, vedlo to jen k tomu, že je lidé kouřili daleko více než cigarety bez "zmírňujících" označení.

Cigarety v EU

Unie chce vyhnat kuřáky z hospod

Evropa hledá obrázky o zhoubnosti kouření

Krabičky mohou zakrýt květinové obaly
Unijní opatření narážejí na dva protivníky: na touhu tabákových firem udržet své zisky a na nechuť kuřáků zbavit se svého zlozvyku.

Od Rakouska po Španělsko si tak kuřáci, kteří nechtějí být "obtěžováni" varováním, mohou pořídit krabičky s květinkami nebo srdíčky, do nichž se dá paklík cigaret zasunout tak, že jakékoli varování zmizí z očí. Dodávají je často sami výrobci cigaret.

Tabákové koncerny se také snaží udržet ten "příjemný pocit", které kolem kouření vyvolávají jejich reklamní kampaně.

Už sice nemohou lidem nalhávat, že jejich cigarety jsou light a mild (tedy lehké či nepříliš silné). A tak na ně aspoň připisují slova jako: fajn, stříbrné, bílé a podobně.

Nebo volí slova, která se podobají jejich někdejším reklamním sloganům. V německy mluvících zemích se tak z Milde Sorte rázem stala Meine Sorte (moje sorta).

Tabákové koncerny se nebojí
V unii proto panují pochyby, že nynější opatření přinesou větší obrat v boji proti kouření. Ani tabákové koncerny a monopoly se nebojí o svůj trh. "Nečekáme žádný pokles odbytu kvůli novým varováním," uvedl mluvčí rakouského Austria Tabak.

Může se odvolat na zkušenost z Nizozemska a Británie, kde se varovné nápisy dávají na krabičky cigaret už delší dobu – aniž by to mělo valný vliv na jejich prodej.

Obrázky snad zaberou víc
V Bruselu si proto více slibují od omezování tabákové reklamy a také od varovných obrázků, na něž byla nyní vypsána soutěž.

Podle Thorstena Müncha, mluvčího komisaře pro zdravotnictví, ukazují studie z Kanady, že fotografie mají o šedesát procent silnější odstrašující vliv než varovné nápisy.

Obrázky shnilých zubů, poničených plic a dětí na stanici intenzivní péče působí nejen na rozum, ale i na podvědomí lidí. Tedy na místo, v němž se rodí tolik našich rozhodnutí – a tolik našich slabostí.


Video