Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Úterý 30. září 2014. Jeroným

Otázky a odpovědi k novému registru. Chyby opravíme, uklidňuje resort

  18:03
V nově spuštěném registru vozidel je až milion chyb a jejich náprava může trvat i několik let. Nesrovnalosti by mohly způsobit potíže třeba při silniční kontrole. Ministerstvo dopravy však uklidňuje, že není důvod hnát se na úřad. Případné chyby úředníci najdou a napraví třeba při příští registraci.
(ilustrační snímek)

Mám jít na úřad žádat opravy? Ministerstvo uklidňuje, že ne. Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Jiná barva vozu než ve skutečnosti, chybné datum vydání technického průkazu a v extrémních případech i záměna osobního auta třeba za přívěsný vozík. Takové chyby nyní odhalují úředníci v novém registru vozidel.

Ministerstvo dopravy v úterý přiznalo, že v registru je kolem milionu chybných dat. Přijde se na ně až poté, co dotyčný majitel auta přijde na úřad něco vyřizovat. Pak pracovníci chyby v databázi najdou a opraví. Odhalení všech nesmyslů prý může trvat i roky.

Proč se to stalo? O tom se přou lidé z ministerstev dopravy a vnitra, pod které spadal registr aut dříve. "Je to kvůli nejednotnosti starého registru. Každá obec si do něj zadávala data sama, a když se to teď dalo dohromady, vznikly problémy," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Toto vysvětlení však odmítá náměstek ministra vnitra Radek Šmerda. "Že by v registru byl milion chyb z minulosti, to je úplný nesmysl. Chybovost byla v promilích. Nesrovnalosti musely vzniknout při převodu dat z vnitra na dopravu," říká Šmerda. MF DNES přináší několik rad, jak se vyhnout problémům.

1Mám si jít na úřad nechat zkontrolovat údaje o autě?

Kdyby se najednou desetitisíce lidí vydaly na úřady prověřit, jestli se problém týká právě jich, zkolabovali by zřejmě úředníci i počítače. Podle náměstka ministra dopravy Ivo Tomana to není potřeba a lidé nemají panikařit. "Kontrola a doplnění údajů budou provedeny při nějakém budoucím požadavku na změnu v registru silničních vozidel," uklidňuje Toman. To znamená, že až v budoucnu přijdete na úřad a budete chtít nahlásit například změnu barvy auta, úředníci zkontrolují všechny vaše údaje a případné chyby opraví.

2Mám raději v autě vozit velký technický průkaz?

"Při silniční kontrole je řidič povinen předložit malý technický průkaz, a tudíž není potřeba vozit s sebou velký technický průkaz," odpovídá náměstek Toman.
Nic tím však nezkazíte. Kdyby policista při kontrole zjistil nějaký rozpor v údajích o voze s registrem, můžete jej použít jako podpůrný důkaz. V takzvaném velkém techničáku je totiž mnohem více technických údajů o autě než v malém. A registr obsahuje množství drobných chyb právě tohoto charakteru. "Jde o překlepy nebo například nejednotné názvosloví. V jedné obci vyplnili dodávku, v jiné dodávkový automobil. Není to nic, co by mělo ohrozit dotčeného člověka," říká mluvčí Novák.

3Jak bude postupovat dopravní policie, když zjistí rozpory?

Může se stát, že vás policie zastaví, zkontroluje údaje a překvapí vás otázkou, proč máte v registru jinou barvu auta. Výmluva na registr by se mohla stát další oblíbenou "kličkou" nepoctivých řidičů. To však šéf dopravní policie Leoš Tržil odmítá. "Policista problém předá správnímu orgánu. Při kontrole nejprve přihlédne k okolnostem a případ posoudí individuálně," říká Tržil. "Policista může všechny informace ověřit přes operačního důstojníka, který má možnost nahlédnout do více databází," dodává Toman.

4Jak ověřím údaje o ojetém autě z bazaru?

Chcete koupit ojeté auto, ale co když se zrovna tohle stalo "obětí" problémů v centrálním registru a jeho údaje jsou v databázi chybné? Tady máte jen málo možností, protože jako kupující nemáte nárok na informace o vyhlédnutém voze z centrálního registru. "Prověření by mělo probíhat jako doposud, podle předložených registračních dokumentů, což je malý a velký technický průkaz," říká Toman.

5Mohou chyby v registru pomoci zlodějům aut?

Zloděj odjíždí s kradeným autem, policie ho zastaví, ověřuje v databázi a ta hlásí, že auto je kradené. Řidič však tvrdí, že to je chyba registru. S největší pravděpodobností mu to neprojde. "Policie prověřuje auta v provozu na základě přímého propojení se Systémem pátrání po motorových vozidlech a Schengenským informačním systémem," vysvětluje Toman. Také šéf dopravky Tržil odmítá, že by se najednou kradla auta jednodušeji. "Máme vlastní registr kradených aut, který je plně funkční," podotkl.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.