"Jen necelá čtvrtina angličtinářů je dostatečně kvalifikovaná. To zůstává nejvýraznějším problémem našeho školství," říká mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.
Učitelé si vzdělání podle jeho slov doplňují. Zároveň pořád narůstá počet hodin cizích jazyků, které školy svým žákům nabízejí. Od tohoto školního roku musí děti začít s cizím jazykem nejpozději ve třetí třídě.
To podle zjištění inspekce způsobuje na školách potíže: 61 procent z nich těžko shání dobré učitele, více než polovina škol se bojí, že je nebude mít jak zaplatit.
Angličtina vládne i u hranic
Zpráva potvrdila, že na základních školách dominuje angličtina. Prosazuje se i v příhraničních regionech, kde dříve převládala němčina. Škol, které nabízejí souběžnou výuku dvou a více jazyků, každým rokem ubývá.
"Nedá se říct, že by to bylo jednoznačně špatně. Zájem o angličtinu je největší. Pokud ale k ní škola zajistí další jazyk, vítáme to," říká Vacek. Pozitivním trendem je, že školy pořádají stále více poznávacích zájezdů a pobytů v zahraničí, kde si mohou děti cizí jazyky procvičit.
Na středních školách není problém s jazyky tak palčivý. Studenti však mají co dohánět v matematice. Na čtvrtině škol, které inspektoři obešli, neuměli středoškoláci správně použít nabiflované vzorečky, když měli vyřešit slovní úlohy. Častá je také nechuť studentů věnovat se matematice mimo vyučování.