Firma Proto Trans zaměstnává přes sto šedesát řidičů, z nich je deset v důchodu. "Abychom udrželi stav, zaměstnáváme i důchodce," poznamenal dopravní ředitel František Neterda. Podle něj je problém i v tom, že školy už nevyučují obor automechanik-řidič. Trans Beroun proto novým zaměstnancům nabízí možnost udělat si zkoušky nutné pro řízení autobusu.
ČSAD MHD Kladno potřebuje k zajištění denního provozu, včetně rezervy za zaměstnance na dovolené nebo v pracovní neschopnosti, až 265 lidí. Nyní jich má o desítku méně. Také vedení kladenského podniku se v náborové reklamě chce zaměřit na ženy. Podle ředitele společnosti Ludomíra Landy je chtějí přesvědčit, že řídit autobus je vhodné povolání i pro ně. Uvažují také o zahraničních řidičích, teď už zaměstnávají několik Slováků.
Absenci oboru automechanik-řidič pociťuje i provozní ředitel ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík. "Dřív býval obor řidič-opravář. Absolvent oboru už mohl hned autobusem jezdit," poznamenal Štěpán Ševčík. Podle něj by přijali patnáct řidičů. "Sháníme řidiče neustále. Pokud se někdo najde, nemá řidičské oprávnění na autobus nebo není kvalitní," podotkl Ševčík.
V ČSAD Střední Čechy pracuje jedna řidička, další žena projevila o toto místo zájem. I tady připravují den otevřených dveří, kde chtějí ženám nabídnout možnost zkusit si řídit autobus.
Lépe je na tom Dopravní podnik Mladá Boleslav, ve kterém jezdí čtyřicet dva řidičů. "Chybějí nám dva až tři řidiči, řešíme to pomocí přesčasů," uvedla Jitka Lojdová z Dopravního podniku Mladá Boleslav. Požadavek dali na úřad práce, běží jim i spot v místním rádiu. Ani tady se nebrání přijmout ženy řidičky. "Zatím žádné nemáme a nejsme na to vybaveni, například máme jen pánskou šatnu. Pokud by ale se nějaké ženy přihlásily, určitě bychom to vyřešili," podotkla Jitka Lojdová.