Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chválí se. Ale za cizí peníze

  1:00aktualizováno  1:00
Zneužití radničních zpravodajů ve volební kampani, kvůli němuž soud zrušil senátní volby v jedné části Prahy, vůbec není ojedinělým případem. Pokušení vylepšit svůj obraz v obecních novinách (placených z veřejných peněz) podlehlo před senátními a krajskými volbami více politiků v několika městech.

Rozdíl oproti kauze v okrsku Praha 11 je v tom, že poražení kandidáti si nikde jinde nestěžovali u soudu.

Jinak, kdyby Nejvyšší správní soud postupoval stejně, by mohly být zpochybněny volby na více místech.

Například hejtmanské noviny v Plzeňském a Karlovarském kraji připomínaly před volbami stranické letáky: v obou se lídři ODS a ČSSD objevili na několika fotografiích. Tak třeba (nejen) na první straně plzeňský hejtman Petr Zimmermann s nápisem: Kraj dostal nejlepší hodnocení.

"Redakční radě jsem sdělil, že obsah posledního čísla je za hranicí dobrého politického vkusu. Poslední číslo by se klidně mohlo jmenovat: Volební noviny ODS za peníze daňových poplatníků," stěžoval si radní Karel Pokorný ze Sdružení nezávislých kandidátů.

V sousedním Karlovarském kraji se v hejtmanských novinách hemžily fotografie politiků z ODS a ČSSD, kteří tam společně vládnou. "Byly to noviny ve stylu ptáka s růží, ODS a ČSSD si přivlastnily veřejné prostředky pro svou popularizaci," upozorňuje místní senátor za Evropské demokraty Jan Horník.

Jak se vládnoucí garnitura hájí? "Uvádíme nezkreslené či nezfalšované informace. Takový prostor v žádných novinách nedostaneme," říká karlovarský hejtman Josef Pavel z ODS.

Tyto případy se od pražského přece jen liší: vítězové kvůli kampani nevydali zvláštní číslo zpravodaje, výrazně nezvýšili jeho náklad a také v něm neútočili na své soupeře. Vládnoucí politici "pouze" dali na stránkách radničních novin výrazně více prostoru sobě než opozičním kandidátům.

"V soutěži by měli kandidáti nabízet program, ne mluvit o soupeři. A také nevyužívat k tomu aparát, který má sloužit obecnému blahu, tedy obecní tisk. To je v rozporu se zásadou čestného a férového volebního boje," odpověděl šéf Nejvyššího správního soudu Josef Baxa, kde vidí hranici mezi regulérními a neregulérními volbami. Právě jeho soud zrušil senátní volby v Praze 11.

Na "hranici" je i případ z Brna, kde ve zpravodaji městské části Brno-střed (vládne tu ODS s lidovci) odmítli přijmout inzerát Strany zelených. Ale ne vždy propagace placená z veřejných peněz kandidátům pomohla ke zvolení.

To poznal například primátor Olomouce a místopředseda ČSSD Martin Tesařík: těsně před volbami byl v radničních listech téměř na všech fotkách. Ale do Senátu se stejně nedostal.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.