Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loď maršála Tita šla ke dnu, bude rájem potápěčů

  8:10aktualizováno  14:02
Velitelská loď Vis, na které se dlouhá léta plavil maršál Josip Tito, šla v zálivu poblíž přístavu Pula po šedesáti letech ke dnu. Stane se z ní jeden z největších snadno přístupných vraků u chorvatského pobřeží. Nedělní potopení mohli čtenáři iDNES.cz sledovat v přímém přenosu.

Bílá loď byla sestavena v doku na špici poloostrova Istrie v roce 1956. Od začátku byla koncipována jako luxusní jachta pro armádní velení. Maršál Josip Bros Tito si ji oblíbil a střídavě se plavil na ní, nebo na větší sesterské lodi Galeb. Na Vis přijímal slavné zahraniční celebrity nebo členy britské královské rodiny.

V neděli bylo plavidlo remorkérem odtaženo z vojenského přístavu v Pule do přírodní rezervace Kameňak. Tam pyrotechnici odpálili výbušniny a loď se za pár okamžiků potopila pod hladinu. V hloubce 30 metrů bude atrakcí pro potápěče.

Fotogalerie

Loď měla lehkou výzbroj a byla ostře střeženým objektem, pokud byl Tito na palubě. Stejně bezpečné muselo být také okolí lodi. Takzvaní žabí muži proto drželi nonstop hlídky kvůli podvodním minám.

Po Titově smrti v roce 1980 Vis zůstala v rukou armády. V roce 2002 ji koupil podnikatel Arsen Brajković, který na lodi sloužil v roce 1985 jako námořník, kormidelník a číšník. Zastaralou a zašlou loď chtěl renovovat a znovu z ní udělat luxusní jachtu. Z plánů ovšem sešlo, a Vis proto bude odtažena do oblasti poblíž přírodní rezervace Kameňak, kde bude potopena, aby se z ní stala atrakce pro turisty.

„Z lodi děláme malý ráj pro potápěče, takový Disneyland - bezpečné potápění v hloubce do 32 metrů. Doufáme, že budeme v tomto turistickém odvětví úspěšní,“ uvedl Brajković.

Od prosince loňského roku se interiér lodi upravuje, aby byl po potopení do moře snadno přístupný. Potápěči budou moci prozkoumávat různě náročné trasy v závislosti na jejich kvalifikaci. Nejsnáze dostupná bude horní paluba, která by se měla nacházet v hloubce kolem 20 metrů. Strojovna s motory bude o deset metrů níže. Vše bude záviset na poloze, v jaké loď klesne ke dnu.

Vis - technické údaje

Výtlak: 594 / 662 t (prázdná/plná)
Rozměry: 57,20 × 8,75 × 3,95 m
Motor: diesel, 2 × 717 kW
Rychlost: 12,3 /16,6 uzlů (cestovní/maximální)
Počet členů posádky: 70
Typ stavby: ocel
Hodinová spotřeba paliva: 125 / 436 kg (cestovní/maximální)

Výzbroj:
čtyřhlavňový protiletadlový kanon M-75 20/IV mm na přídi
2x protiletadlový kanón M71 20mm
2x vypouštěč raket IV lanser MTU-4 pro 12 raket Strella-2M

Autor:


Témata: Istrie, Pula, Raketa




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Svědectví o brutálních praktikách v syrských vězeních před lety podal také...
V Turecku zabili syrskou aktivistku a její dceru. Mapovaly mučení v Sýrii

Syrská opoziční aktivistka Urúba Barakatová a její dcera, novinářka Halla, byly zavražděny v Turecku. Policie našla obě ženy ubodané v jejich istanbulském...  celý článek

Nový prezident Íránu Hasan Rúhání vystoupil v New Yorku na zasedání Valného
Balistického programu se nevzdáme, armádu posílíme, varuje Ruhání Trumpa

Írán hodlá pokračovat ve svém balistickém programu a posílí své vojenské schopnosti navzdory tlaku Spojených států. Prohlásil to íránský prezident Hasan Ruhání...  celý článek

Zaplavená ulice v Portoriku je následkem řádění hurikánu Maria (21. září 2017)
V Portoriku se po řádění hurikánu protrhla přehrada, lidé prchají z oblasti

Následkem řádění hurikánu Maria se v pátek protrhla hráz přehrady na řece Guajataca na severozápadě Portorika. Úřady varují před „extrémně nebezpečnými“...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.