Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loď maršála Tita šla ke dnu, bude rájem potápěčů

  8:10aktualizováno  14:02
Velitelská loď Vis, na které se dlouhá léta plavil maršál Josip Tito, šla v zálivu poblíž přístavu Pula po šedesáti letech ke dnu. Stane se z ní jeden z největších snadno přístupných vraků u chorvatského pobřeží. Nedělní potopení mohli čtenáři iDNES.cz sledovat v přímém přenosu.

Bílá loď byla sestavena v doku na špici poloostrova Istrie v roce 1956. Od začátku byla koncipována jako luxusní jachta pro armádní velení. Maršál Josip Bros Tito si ji oblíbil a střídavě se plavil na ní, nebo na větší sesterské lodi Galeb. Na Vis přijímal slavné zahraniční celebrity nebo členy britské královské rodiny.

V neděli bylo plavidlo remorkérem odtaženo z vojenského přístavu v Pule do přírodní rezervace Kameňak. Tam pyrotechnici odpálili výbušniny a loď se za pár okamžiků potopila pod hladinu. V hloubce 30 metrů bude atrakcí pro potápěče.

Fotogalerie

Loď měla lehkou výzbroj a byla ostře střeženým objektem, pokud byl Tito na palubě. Stejně bezpečné muselo být také okolí lodi. Takzvaní žabí muži proto drželi nonstop hlídky kvůli podvodním minám.

Po Titově smrti v roce 1980 Vis zůstala v rukou armády. V roce 2002 ji koupil podnikatel Arsen Brajković, který na lodi sloužil v roce 1985 jako námořník, kormidelník a číšník. Zastaralou a zašlou loď chtěl renovovat a znovu z ní udělat luxusní jachtu. Z plánů ovšem sešlo, a Vis proto bude odtažena do oblasti poblíž přírodní rezervace Kameňak, kde bude potopena, aby se z ní stala atrakce pro turisty.

„Z lodi děláme malý ráj pro potápěče, takový Disneyland - bezpečné potápění v hloubce do 32 metrů. Doufáme, že budeme v tomto turistickém odvětví úspěšní,“ uvedl Brajković.

Od prosince loňského roku se interiér lodi upravuje, aby byl po potopení do moře snadno přístupný. Potápěči budou moci prozkoumávat různě náročné trasy v závislosti na jejich kvalifikaci. Nejsnáze dostupná bude horní paluba, která by se měla nacházet v hloubce kolem 20 metrů. Strojovna s motory bude o deset metrů níže. Vše bude záviset na poloze, v jaké loď klesne ke dnu.

Vis - technické údaje

Výtlak: 594 / 662 t (prázdná/plná)
Rozměry: 57,20 × 8,75 × 3,95 m
Motor: diesel, 2 × 717 kW
Rychlost: 12,3 /16,6 uzlů (cestovní/maximální)
Počet členů posádky: 70
Typ stavby: ocel
Hodinová spotřeba paliva: 125 / 436 kg (cestovní/maximální)

Výzbroj:
čtyřhlavňový protiletadlový kanon M-75 20/IV mm na přídi
2x protiletadlový kanón M71 20mm
2x vypouštěč raket IV lanser MTU-4 pro 12 raket Strella-2M

Autor:


Témata: Istrie, Pula, Raketa




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jedenáctiměsíční Charlie Gard trpí MDDS
Britští rodiče nevyléčitelně nemocného chlapce vzdávají jeho léčbu

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a chtějí se s lékaři dohodnout na tom, jak by...  celý článek

Kvůli omezením na Chrámové hoře v Jeruzalémě vypukly střety Palestinců s...
Izrael po nepokojích ustoupil, odstraní detektory kovů od Chrámové hory

Izraelská vláda rozhodla, že od vstupu na posvátný okrsek na Chrámové hoře v Jeruzalémě odstraní sporné detektory kovů. Informovala o tom agentura Reuters....  celý článek

Konzulární a vízové oddělení Velvyslanectví České republiky v Damašku
Do Česka jezdí prominenti Asadova režimu, ambasáda jim uděluje výjimky

Česká ambasáda v Damašku běžně žádosti o víza nepřijímá, Syřané je musejí podávat v sousedním Libanonu. Některým se přesto daří získat od velvyslankyně Evy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.