Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatská novinářka žaluje ČR ve Štrasburku kvůli diskriminaci

  20:04aktualizováno  20:04
Chorvatská novinářka Snježana Pelivanová, kterou před pěti lety propustila bez udání důvodů rozhlasová stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda, zažalovala Českou republiku kvůli národnostní diskriminaci u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.

Svobodná evropa | foto: iDNES.cz

Důvodem je, že Česko prý nedokázalo ochránit její práva a zajistit jí spravedlivý soud, což zaručuje Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod. Dnes to na svém webu napsal chorvatský list Croatian Times.

V žalobě Pelivanová uvádí, že dubnové rozhodnutí Ústavního soudu České republiky v její stížnosti znamená pro stovky zahraničních pracovníků rozhlasu právní vakuum.

Pelivanovou rádio propustilo v červnu 2005 bez písemného nebo ústního zdůvodnění. Nebyla ani dopředu varována, že o místo přijde. Rozhlas ji nevyplatil žádné odstupné, protože odmítla výpověď podepsat, uvedl list.

Podle Chorvatky je zahraniční personál úmyslně stanicí držen v právním vakuu bez soudní ochrany ve Spojených státech nebo v Česku. Na zaměstnance, kteří nepocházejí z Česka a USA, se prý vztahují jen "pravidla společnosti". Ta umožňují ukončení pracovního poměru kdykoli a z jakéhokoli důvodu. To je podle Pelivanové diskriminující vůči cizincům, které na rozdíl od Američanů a Čechů nechrání domácí legislativa.

Pelivanová si na způsob, jakým byla z rozhlasové stanice propuštěna, stěžovala i u českého ústavního soudu. Ten ale její stížnost začátkem dubna odmítl. Právní úpravu použitou v daném případě a umožňující rozvázat pracovní poměr bez udání důvodu totiž neshledal za příčící se českému právu. Také nepotvrdil, že by náborové metody RFE/RL porušovaly "dobré mravy". Podle zjištění soudu Pelivanová s pracovní smlouvou souhlasila a podepsala ji vědomě.

Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda je mezinárodní zpravodajská organizace, která vysílá ve 28 jazycích zprávy a informace do zemí, kde je svobodný tisk oficiálně zakázaný nebo není dostatečně rozvinutý. Má asi 25 milionů posluchačů ve 20 zemích včetně Ruska, Běloruska, Íránu, Iráku a Afghánistánu. Centrálu má stanice v Praze.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.