Chodcům zákon nepomáhá

  • 3
Praha - Prudký nárůst nehod na vyznačených přechodech je výsledkem bezohlednosti některých řidičů, ale svůj díl viny na nepříznivé situaci mají též chodci. Značně nebezpečným místem se staly přechody pro chodce. Za prvních pět měsíců letošního roku se na nich střetla vozidla s chodci celkem stočtyřiatřicetkrát.

Oproti stejnému období v minulém roce je to o čtyřiapadesát případů více. Při srážkách byli zabiti čtyři chodci a šestadvacet jich bylo těžce zraněno.

Platný zákon o provozu na pozemních komunikacích chrání chodce daleko více než dříve, ale někteří z nich se domnívají, že mají absolutní přednost. To však není pravda. "Člověk nemůže vstupovat na přechod v případě, jestliže je vozidlo od něj vzdáleno krátkou vzdálenost a řidič by již nestačil zastavit," upozornil šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. Chodci si také nemohou vynucovat přednost před tramvajemi.

Co říká zákon
Řidič je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky. Proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen vozidlo zastavit."
(výňatek ze zákona o provozu na pozemních komunikacích)
Za největší nárůst nehod na přechodech pro chodce však údajně mohou řidiči. "Ne všem se ještě nová pravidla dostala do krve, a neuvědomují si, že chodcům musí téměř vždy dát přednost," tvrdí Bezouška.

Podle policejních statistik je nejnebezpečnějším místem pro přecházení v metropoli křižovatka Kodaňská - Moskevská v Praze 10. Od začátku ledna do konce května letošního roku zde auta šestkrát vrazila do chodců. Ti to odnesli jedním těžkým a pěti lehkými zraněními. Rizikové jsou dále křižovatky ulice Želivského u Olšanských hřbitovů a Ohrada na Žižkově.

Mezi další ožehavá místa v Praze patří i některé výpadovky, po kterých řidiči jezdí daleko rychleji, než jim předpisy dovolují. Jednou z nich je Karlická ulice v Radotíně, která je součástí silně frekventované trasy na Karlštejn. Zdejší občané jsou rozzlobeni na bezohlednost řidičů, kteří často projíždějí uzavřenou obcí rychlostí i kolem sta kilometrů a přechody pro chodce zcela ignorují.

ANKETA
Jakým způsobem se dopravujete do práce?
"Je to tady hrozné, na jaře tady nějaký šílenec přejel starou paní, která potom zemřela," řekla nám místní občanka Hana Novotná. Tajemník městské části Radotín Pavel Čornej k tomu dodal: "Již mnohokrát jsme na tuto záležitost upozorňovali policii, ale výsledek je vždy stejný: napíší nám, že mají málo radarů na měření rychlosti a v Praze jsou lokality, kde je situace daleko horší."

S jeho vyjádřením však Bezouška nesouhlasí. "Pokud se na nás obrátí jakákoliv městská část, snažíme se najít optimální řešení. Je jasné, že kdybychom měli o tři sta policistů více, bude problémů méně, ale na to se nechci vymlouvat." Dopraváci také čekají na kvalitní návrhy ze strany městských částí, jak tyto ožehavé situace řešit.

Vítězné náměstí je na předním místě ve statistice dopravních nehod. Křižovatka s ulicí Jugoslávských partyzánů patří k místům, kde v prvních měsících letošního roku přišel o život chodec. (6. května 2001)

Přechod u tramvajové zastávky na Plzeňské ulici, kde ve čtvrtek řidič jedoucí v levém jízdním pruhu nedal přednost matce s kočárkem. Nehoda se obešla bez vážných následků. (25. května 2001)

Řidič citroenu předjížděl jiné auto a ocitl se přímo před přechodem. (27. června 2001)

Cyklisté čekají na přechodu pro chodce, aby mohli přejet silnici

I přesto, že chodci mají podle nového zákona na přechodech většinou přednost, je třeba maximální opatrnosti. (2. července 2001)

I přesto, že chodci mají podle nového zákona na přechodech většinou přednost, je třeba maximální opatrnosti. (2. července 2001)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video