Oproti stejnému období v minulém roce je to o čtyřiapadesát případů více. Při srážkách byli zabiti čtyři chodci a šestadvacet jich bylo těžce zraněno.
Platný zákon o provozu na pozemních komunikacích chrání chodce daleko více než dříve, ale někteří z nich se domnívají, že mají absolutní přednost. To však není pravda. "Člověk nemůže vstupovat na přechod v případě, jestliže je vozidlo od něj vzdáleno krátkou vzdálenost a řidič by již nestačil zastavit," upozornil šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. Chodci si také nemohou vynucovat přednost před tramvajemi.
Co říká zákon |
Řidič je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky. Proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen vozidlo zastavit." (výňatek ze zákona o provozu na pozemních komunikacích) |
Podle policejních statistik je nejnebezpečnějším místem pro přecházení v metropoli křižovatka Kodaňská - Moskevská v Praze 10. Od začátku ledna do konce května letošního roku zde auta šestkrát vrazila do chodců. Ti to odnesli jedním těžkým a pěti lehkými zraněními. Rizikové jsou dále křižovatky ulice Želivského u Olšanských hřbitovů a Ohrada na Žižkově.
Mezi další ožehavá místa v Praze patří i některé výpadovky, po kterých řidiči jezdí daleko rychleji, než jim předpisy dovolují. Jednou z nich je Karlická ulice v Radotíně, která je součástí silně frekventované trasy na Karlštejn. Zdejší občané jsou rozzlobeni na bezohlednost řidičů, kteří často projíždějí uzavřenou obcí rychlostí i kolem sta kilometrů a přechody pro chodce zcela ignorují.
ANKETA |
Jakým způsobem se dopravujete do práce? |
S jeho vyjádřením však Bezouška nesouhlasí. "Pokud se na nás obrátí jakákoliv městská část, snažíme se najít optimální řešení. Je jasné, že kdybychom měli o tři sta policistů více, bude problémů méně, ale na to se nechci vymlouvat." Dopraváci také čekají na kvalitní návrhy ze strany městských částí, jak tyto ožehavé situace řešit.
Vítězné náměstí je na předním místě ve statistice dopravních nehod. Křižovatka s ulicí Jugoslávských partyzánů patří k místům, kde v prvních měsících letošního roku přišel o život chodec. (6. května 2001) |
Přechod u tramvajové zastávky na Plzeňské ulici, kde ve čtvrtek řidič jedoucí v levém jízdním pruhu nedal přednost matce s kočárkem. Nehoda se obešla bez vážných následků. (25. května 2001) |
Řidič citroenu předjížděl jiné auto a ocitl se přímo před přechodem. (27. června 2001) |
Cyklisté čekají na přechodu pro chodce, aby mohli přejet silnici |
I přesto, že chodci mají podle nového zákona na přechodech většinou přednost, je třeba maximální opatrnosti. (2. července 2001) |
I přesto, že chodci mají podle nového zákona na přechodech většinou přednost, je třeba maximální opatrnosti. (2. července 2001) |