Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chodci loni zavinili dvanáct set nehod, každý šestý viník byl opilý

  9:53aktualizováno  9:53
Každý šestý viník dopravní nehody z řad chodců byl loni pod vlivem alkoholu. Ještě před pěti lety to přitom byl až každý osmý. Policie chodcům nemůže dát preventivně dýchnout jako řidičům. Loni zahynulo na silnicích 156 pěších, způsobili dokonce 1 197 nehod.

(ilustrační foto) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nejvíc nehod zaviněných chodci způsobili dospělí muži - 464. Těsně je následují děti se 424 nehodami a daleko za nimi jsou ženy s 245 haváriemi.

"Je to dané tím, že ženy jsou bojácnější. Muži jsou bojovníci a víc riskují. Žena je ochránkyně. Je to dané pudovou stránkou. V současnosti se to sice trochu mění, ale stále to platí," uvedl psycholog Rostislav Nesnídal, .

S tím, že se ženy obecně chovají opatrněji, souhlasí i Josef Andres z Centra dopravního výzkumu. "Nejen jako chodkyně, ale i v roli řidiček. Mnohdy raději počkají a vozidlo na přechodu nechají nejprve přejet než vstoupí do vozovky. Nejsou tak lehkovážné a neriskují," vysvětlil.

Muži jsou naopak podle dlouhodobých statistik ti, kteří nejenže více riskují, ale častěji se i posilní alkoholem. O výrazné převaze mužů pod vlivem alkoholu nad ženami svědčí jak zkušenosti policistů, tak například údaje soudních lékařů.

"Vysvětlením by snad mohla být obecně zažitá představa, že ženy více
požívají alkohol v domácnostech, zatímco muži ve společnosti v pohostinských
zařízeních, odkud se později musí dopravit domů," uvedl ve své disertační práci lékař Tomáš Vojtíšek.

Chodci nelze dát preventivně dýchnout

Vliv alkoholu na chodce je podobný jako na řidiče. "Vzrůstá pocit sebejistoty a lehkovážnosti. Chodci ve stavu opojení alkoholem nejsou schopni vnímat reálně automobilový provoz," uvedl Josef Andres.

Policisté je ale preventivně kontrolovat nemohou. "U chodců je to složitější. Podle zákona můžeme přikročit k dechové zkoušce až v případě, kdy je důvodné podezření. Nelze tak preventivně k někomu přijít a říci, foukněte mi," řekl iDNES.cz  šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Množství nehod zaviněných opilými chodci hodně závisí na ročním období. "Víc je jich zejména v létě. To jsou pak případy, kdy si chodec doslova ustele na silnici a řidič kolikrát nemá vůbec šanci zareagovat," uvedl Tržil.

Nehody chodců patří na silnicích k nejtragičtějším. Loni jich zahynulo celkem 156, z toho 26 obětí nehodu samo zavinilo. Nejčastěji ve 152 případech se jednalo o střet vozila a chodce.

Z policejních statistik vyplývá, že nejčastěji ke střetům docházelo v noci, a to v 92 případech. Nejohroženější pak v roce 2011 byli chodci na silnicích prvních tříd, kde jich zahynulo 62.

"Na dálnice připadají čtyři usmrcení, to jsou ale případy, kdy řidič zastavil, aby opravil vozidlo a někdo ho srazil," uvedl Petr Sobotka z policejního prezidia.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.