Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chládek: Inspektoři se zaměří na předměty, v nichž maturanti propadli

  18:53aktualizováno  18:53
Zhoršení maturantů ministra školství Marcela Chládka nepřekvapilo. Podle něj by se měla zkvalitnit výuka. Příští týden bude jednat s pedagogickými fakultami o vzdělávání učitelů, uvedl v e-mailovém rozhovoru pro iDNES.cz. Středoškoláci dopadli nejhůře od zavedení státních maturit v roce 2011.

Ministr školství Marcel Chládek nepovažuje výsledky jarních maturit za žádné velké překvapení. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak hodnotíte výsledky jarních maturit?
Není to žádné velké překvapení. Rozdíl ve srovnání s rokem 2012 je v desetinách procenta.

Čím si vysvětlujete zhoršení výsledků?
Jak jsem řekl, jde o mírné zhoršení. Zhoršení kvality našich žáků a studentů potvrzují i šetření PISA a České školní inspekce.

Na matematice pohořel každý čtvrtý maturant

U jarních maturit propadlo 18,7 procenta studentů, kteří dělali zkoušky poprvé. Středoškoláci se zhoršili ve všech předmětech. Matematiku nezvládlo 24,1, češtinu 6,8 a zkoušky z cizího jazyka 10,5 procenta studentů. Proti výsledkům zkoušek se zatím odvolalo 2 446 studentů, uspělo jich 156 (více čtěte zde).

Co by se na školách mělo v reakci na horší výsledky maturantů změnit? Plánuje ministerstvo něco v tomto ohledu?
Určitě by se měla zkvalitnit výuka. Budeme se muset blíže podívat na didaktiku předmětů. Příští týden mám jednání se zástupci pedagogických fakult, kde s nimi chci mluvit o vzdělávání učitelů, protože si myslím, že tam musíme začít. Plánujeme také častější inspekční činnosti v předmětech, kde dochází k velkému propadu.

K největšímu zhoršení došlo u matematiky. Nehrozí, že když by kolem roku byla 2020 povinná, jak se zvažuje, že si na ní značná část maturantů "vyláme zuby"?
Již jsem několikrát řekl, tak povinné matematice musí předcházet změna ve výuce tohoto předmětu. Žádné katastrofické scénáře neočekávám.

Ředitel: K maturitám pusťme méně studentů

Nakolik podle vás výsledky ovlivnily intenzivnější kontroly České školní inspekce?
Česká školní inspekce nezjistila prakticky žádné pochybení. Myslím, že tyto intenzivní kontroly jsou naprosto v pořádku a já očekávám, že v tom inspekce bude pokračovat. Ne všude, kde byla letos Česká školní inspekce, se ale v minulosti vyskytly problémy. Navštívili jsme i školy bezproblémové.

Jak hodnotíte rostoucí rozdíly ve výsledcích mezi jednotlivými obory, například mezi gymnazisty a studenty nástaveb?
Je to další důvod, proč zavést mistrovské zkoušky. Není důvod, aby byl pomalu každý obor zakončen maturitou.

Odkdy budou rozdílné zkoušky pro gymnázia a odborné školy, které plánujete?
Určitě je to v horizontu několika let.

Nezanedbatelné procento maturantů neudělalo zkoušky ani v náhradních termínech. Mělo by být na středních školách přísnější známkování, aby tito studenti nebyli k maturitám připuštěni?
Je spíše otázka, jak je možné, že tito studenti prošli až k maturitě. Tímto je třeba se zabývat.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.