"Nechtěl bych se dostat do role šedé eminence," vysvětluje Jaromír Soukup zájem o vstup do politiky.

"Nechtěl bych se dostat do role šedé eminence," vysvětluje Jaromír Soukup zájem o vstup do politiky. | foto: Dan Materna, MAFRA

Chci do politiky, zaplatím i sto milionů, říká sponzor Zubové Soukup

  • 212
Má vysokou politickou funkci a zároveň kontroluje, jak o něm budou referovat média. Italský premiér Silvio Berlusconi, kterému patří tři televizní kanály, je světový unikát. Český podnikatel Jaromír Soukup má podobné ambice. "Říkejte mi spíš Berlusconi," definoval se v rozhovoru pro MF DNES.

Soukup, který je považován za vlivnou šedou eminenci, plánuje vystoupit ze stínu a osobně vstoupit do velké politiky. Chce se stát poslancem za Demokratickou stranu zelených a je ochotný si zaplatit. "Nemám limit. Sto milionů může být," říká. Taková suma není nereálná, Soukupova firma to vydělá za rok.

Demokratická strana zelených, kterou založili odpadlíci od Martina Bursíka a která žije ze Soukupových peněz, se však zatím v politice neprosadila. Ve volbách do Evropského parlamentu získala šest desetin procenta a v přepočtu za jeden hlas utratila rekordních 339 korun.

Soukup je však spokojený. "Za měsíc fungování je známost té značky vysoká," pochvaluje si. Kdyby se jednou Soukupovi podařilo dostat do velké politiky, budil by stejné kontroverze jako Berlusconi. Patří totiž mezi nejvýznamnější dodavatele inzerce, ze které žijí česká média.

Vlastního vlivu si je vědom. Stejně jako politici, kteří s ním přicházejí do styku.

KDO JE JAROMÍR SOUKUP

Narodil se 22. února 1969 v Mariánských Lázních. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, kterou ukončil v roce 1993.

Jeho mediální agentura Médea je druhou největší v České republice, má obrat asi 2,6 miliardy korun. Soukupova společnost v různých obdobích pomáhala s reklamními kampaněmi KDU-ČSL, ODS i ČSSD.
Straně zelených dokonce loni poskytla služby na dluh.

Soukupovou zálibou je box, má na svém kontě deset zápasů, devět výher, z toho osmkrát k. o.

Abychom vás trochu představili. Expremiér Topolánek vás večer před pádem vlády pozval domů a vedl s vámi důležité jednání. Můžete čtenářům vysvětlit proč?
Pozval si mě nejspíš proto, že věděl, že mám v tom politickém mikrosvětě řadu vztahů, a určitě věděl, že mám hluboký vztah ke dvěma poslankyním, jejichž hlas byl důležitý. (k Zubové a Jakubkové - pozn. red.)

Konzultoval jste hlasování o nedůvěře i s panem Tvrdíkem, hlavním poradcem Jiřího Paroubka?
Ne, to v žádném případě. Jednal jsem s předsedou Paroubkem pouze druhý den oficiálně ve Sněmovně. Bylo to asi desetiminutové jednání.

S panem Tvrdíkem k sobě máte blízko. Je to tak?
To ano. Máme slušný vztah, já ho považuji za přátelský.

Odkud se znáte?
To si nepamatuji, známe se asi osm let. Neváže se k tomu žádná zajímavá historka, někdo nás představil a náš vztah se nějak rozvinul.

Co spolu probíráte?
Konzultujeme věci týkající se volební kampaně ČSSD a mediálního plánování, které naše agentura pro ČSSD zajišťuje.

Neříkejte, že pana Tvrdíka nezajímalo rozštěpení zelených a to, jak budou hlasovat "vaše" poslankyně.
Pan Tvrdík žádnou roli v tom rozštěpení nehrál. Samozřejmě, že vyslechnu jeho názory, ale nemůžu říci, že by mě zásadně ovlivňovaly. Že by tam byla podřízenost a nadřízenost, to v žádném případě.

Sociální demokracie je jen zákazníkem

Vaše agentura dělá ČSSD mediální kampaň. Dostává strana nějakou slevu? Má zvláštní podmínky?
ČSSD je váženým klientem Médey. Má slevy a podmínky odpovídající nejlepším zákazníkům.

Není to divné? Na jednu stranu jednáte za dvě poslankyně o tom, jestli položí vládu, a na druhou stranu máte úzké vztahy s ČSSD, která má na potopení kabinetu zájem.
Může to tak vypadat, ale není to tak. Jsou to mýty. Jeden je, že můj komerční vztah s ČSSD zákonitě ovlivňuje mé politické smýšlení. Druhý je, že úspěšný a relativně bohatý člověk, který se snaží pohybovat v politice, myslí jen na to, jak by rozšiřoval své bohatství.

Měl tedy váš vztah s ČSSD jakýkoliv vliv na pád vlády?
Neměl určitě žádný vliv. ČSSD mě zná a já vám garantuji a v podstatě přísahám, že na mě nevyvíjeli žádný nápor. Jistě, že jsme o tom v rámci vztahu s Jardou Tvrdíkem hovořili, nicméně já nemůžu nic slibovat. A o té schůzce s panem premiérem se socani dozvěděli až z novin.

Kromě kampaně pro Lidový dům se staráte o image paní Paroubkové. V čem to spočívá?
Radíme jí, jak s médii komunikovat, a odhadujeme, jaké mediální výsledky budou mít jednotlivé události. Spoluvytváříme její názor na média a na práci s novináři. Říkáme jí, že 99,9 procenta novinářů funguje a pracuje předvídatelně.

"PAROUBKOVÉ JSME PORADILI,

aby své těhotenství oznámila. Chtěli jsme předejít nepříjemným spekulacím."

Poradili jste jí, aby oficiálně oznámila své těhotenství?
Ano, to jsme jí poradili. Chtěli jsme předejít nepříjemným spekulacím. Mě fascinují útoky pana Bursíka a paní Jacques na tuto skutečnost. Paní Jacques chce nejspíš přivolávat zájem médií, aby o jejím těhotenství spekulovala, ale paní Paroubková si to nepřála. Část veřejnosti nepříznivě vnímá Paroubka...

... a tahle zpráva ho měla polidštit?
Ne, to určitě nebylo cílem. Já mám nějaký profesní limit své důstojnosti. Paní Paroubková by vám jistě potvrdila, že pokud se mi nezdá postup správný, tak jí to řeknu.

Vy to s ní osobně konzultujete?
Zavoláme si a občas se vidíme.

Kdy naposledy?
Včera. Konkrétně jsme hovořili třeba o akci Papaláš roku (ceně, kterou získal Paroubek – pozn. red.). Shodli jsme se, že je to legitimní věc a že nemá smysl se proti tomu stavět. Doporučil jsem paní Paroubkové, aby to vzala s nadhledem.

Paroubková za rady platí čtvrtletně dvacet tisíc

To musí být docela drahé mít Soukupa jako osobního poradce.
Na Soukupa není ve firmě ceník. Já si klienty vybírám a paní Paroubková není jediná.

Kolik to stojí?
To není drahé, nějakých dvacet tisíc čtvrtletně, tuším.

To je docela dost. To platí přímo paní Paroubková, nebo je to součástí balíčku pro Lidový dům?
To platí přímo paní Paroubková.

Máte velkou výhodu. Médiím dodáváte velkou část inzerátů...
Třeba u vás mám, tuším, třicet procent.

No vidíte. Kdybychom o ně přišli, určitě by náš pan vydavatel nebyl rád. Už jste někdy řekl vydavateli: Buď vyhodíte tenhle článek, nebo se rozlučte s reklamou?
Tohle já neudělám. Ani v době bolestné, kdy sílil mediální tlak na Kuchtovou a mě, jsem to neudělal.

Vydavatel deníku Právo pan Porybný si stěžoval, že mu pan Paroubek vyhrožuje vámi, respektive tím, že Právu stáhnete inzerci.
Do práce plánovače inzerce nezasahuji. Plánování je založeno na číslech, jak to vyjde, tak to vyjde.

STÍŽNOST VYDAVATELI PRÁVA

"Před krajskými volbami byl mítink ČSSD v Brně, na který přišlo 13 tisíc lidí, a v Právu ani řádka. Stěžoval jsem si, protože to nepovažuji za správné."

Jednal jste s panem Porybným o tom, co dávat či nedávat do novin?
Měl jsem jedinou výhradu, kterou jsem řekl panu Porybnému. Před krajskými volbami byl mítink ČSSD v Brně, na který přišlo 13 tisíc lidí, a v Právu ani řádka. Stěžoval jsem si, protože to nepovažuji za správné.

To je zasahování do obsahu novin. Každé médium si přece vybírá, jakým událostem se chce věnovat.
Mám právo vyjádřit svůj názor.

Jste však nositelem inzerce, takže nejde o nezávazný názor.
Pokud ve všech denících byla zmínka a v Právu o tom nic nebylo, nezdálo se mi to správné.

Co vám na to pan Porybný řekl?
Dal mi racionální argument, že měli uzávěrku dříve kvůli problému s rotačkou a prostě to nestihli, a já jsem pokrčil rameny, protože to nemohu dál hodnotit.

Od koho vzešla ta stížnost? Z Lidového domu?
Ne, to bylo ode mě.

Polepšil se pak pan Porybný?
Nevím, jestli se polepšil, ale takové dramatické excesy jsem už neviděl. Právo komentátorů a novinářů vyjadřovat své názory nezpochybňuji, ale noviny mají informovat o významných událostech.

Obrací se na mě hodně politiků, mají mě za mocného

Moc, kterou vám přináší vaše agentura, je určitě pro politiky lákavá.
To vnímám. Mnoho politiků se domnívá, že má moc je velká. Těch, kteří se na mě obrací a snaží se se mnou kvůli tomu vycházet, je hodně. Více či méně průhledně se snaží vsunout do mého vztahu s médii.

Kdo třeba - a jak?
Budeme jmenovat jednoho po druhém? Ne, politici mě znají a vědí, jak se mnou můžou komunikovat. Ještě jsem nezaregistroval žádnou nabídku typu dostaneš toto a zařídíš toto.

O vás se mluví jako o Dalíkovi či Tvrdíkovi, lidech na pomezí politiky a byznysu. Cítíte se tak?
Jsem solitér. Boxuju a vím, že v tom ringu mi nikdo nepomůže, ani sebemenší moc a peníze. Necítím se být ani jedním z nich. U pana Dalíka mám problém, že nevím, co dělá. Je prý lobbista a pravá ruka Topolánka. Ale v profesním životě jsem si nevšiml, že by reálně pracoval. Pan Tvrdík je zaměstnancem Lidového domu, to je průhlednější. Nechtěl bych se dostat do role šedé eminence. Říkejte mi spíš Berlusconi.

ANI DALÍK, ANI TVRDÍK. BERLUSCONI

Jsem solitér. Boxuju a vím, že v tom ringu mi nikdo nepomůže, ani sebemenší moc a peníze. Necítím se být ani Dalíkem, ani Tvrdíkem.

Dobře. Bursík však říkal, že jste nabízel, že mu budete dělat Tvrdíka?
To je naprostá hloupost. Pokud teď tvrdí, že jsem chodil po Praze a říkal, že umím pana Bursíka... To by si pan Bursík přál, abych to říkal, ale já jsem to nikdy nedělal. Já jsem si v té době mohl koupit pět baráků pana Bursíka. A co bych z toho měl, že bych ho uměl? Že bych jako dokázal zařídit dotaci na čističku?

Pan Bursík říkal, že jste měl například zájem prohloubit spolupráci se státním podnikem Lesy ČR.
Lesy ČR s Médeou spolupracují od roku 2000. V té době pan Bursík o Straně zelených neměl ani tušení.

Upřímně. Byla za masivní kampaní Demokratické strany zelených i snaha poškodit Martina Bursíka?
Určitě nebylo snahou poškodit zelené, ale nechtěli jsme je ani podpořit. Je to náš konkurent. Hesla jako rozum, cit, ohleduplnost nebyla konfrontační.

Trochu to vyvolávalo dojem: Já, Olga Zubová, které ublížil Bursík...
Jestli to vyvolávalo takový dojem, tak je mi to líto. Ta kampaň se povedla, proto Martin Bursík žárlí.

Známost značky DSZ je vysoká

Počkejte, vaše strana získala šest desetin procenta. To je úspěch?
Ano. Za měsíc fungování je známost značky vysoká. Měli jsme preference 1,8 procenta. To, že byl volební výsledek nižší, je jiná věc. Lidé už nevnímají zelené jako něco nového. Ale já jsem spokojen. Když budete dělat reklamu na Kofolu, budete rád, když bude Pepsi Cola nadávat.

Jeden hlas vás stál 339 korun. To považujete za adekvátní?
Bez peněz strana uspět nemůže, byť by měla sebelepší myšlenky. 339 korun je realita. Přesvědčit lidi stojí peníze.

Topolánek řekl, že by se na vaši kampaň měli zaměřit investigativní novináři. Musela stát víc než pět milionů, jak uvádíte. Prý ji platil ČEZ.
Ta kampaň stála pět milionů korun. Do konce června možná šest. Ale jak by ji mohl platit ČEZ?

Dal by vám třeba zakázku, zaplatil by trochu víc a vy byste za to nakoupil plochu pro Zubovou.
To asi ne. Zrovna s ČEZ mám politický a osobní problém, takže je to vyloučené. Navíc bych to nikdy nepřijal, protože mám svou čest.

Chystáte druhou ofenzivu na podzim? Budete zas kampaň platit?
Ano, chystáme. A kampaň nepochybně financovat budu, protože ta strana nemá jiné prostředky.

Kolik jste ochotný poskytnout?
Chci, aby ta kampaň byla dvouměsíční a razance stejná jako před těmito volbami.

Vy byste se chtěl stát poslancem?
Ano. Tuto ambici přiznávám.

Říkal jste, že vám máme říkat Berlusconi. To je politik a zároveň mediální magnát. Zajímavá kombinace.
Já na tom nevidím nic špatného. Kvituji, že jde úspěšný byznysmen do politiky.

Kolik jste ochotný investovat?
Nemám limit. Sto milionů může být.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video