Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete kontrolu, tak zveřejníme i vaše honoráře, vzkázala ČT umělcům

  13:47aktualizováno  21:34
Generální ředitel České televize Jiří Janeček vrací úder umělcům, kteří se podepsali pod dopis s kritikou práce ČT. Rozešle jim psaní s návrhem, aby na webu televize byly zveřejněny výrobní náklady pořadů včetně honorářů umělců a tvůrců. Janeček to oznámil na výjezdním zasedání Rady ČT v Brně.

Generální ředitel ČT Janeček chce zobrazovat detaily o hospodaření televize na webu. Ilustrační foto | foto:  Michal Sváček, MAFRA

"Požádám umělce, aby ve smlouvách, které s námi budou uzavírat, byla klauzule o tom, že můžeme zveřejnit jejich honoráře. Stejně jako je známý veřejně můj plat, proč by koncesionář neměl vědět, kolik si vydělá ten který scenárista, režisér, herec. Předpokládám, že tohle také ti umělci chtěli," řekl Janeček ČTK.

ČT v krizi

Předsedové pěti sněmovních stran dostali na začátku prosince otevřený dopis kritizující poměry v České televizi. Na 150 signatářů, mezi nimiž jsou spisovatel Ludvík Vaculík, režisérka Helena Třeštíková, scenárista Zdeněk Svěrák nebo hudebníci Jiří Dědeček a Vladimír Merta, tvrdí, že se veřejnoprávní televize zcela vymkla kontrole a politici by měli zjednat nápravu. ČT je podle nich v hluboké morální a profesionální krizi.

Obsah dopisu si přečtěte tady.

Dopisem ředitel České televize reaguje na vyjádření některých osobností kultury. Počátkem měsíce vyzvaly vládu a šéfy politických stran, aby si posvítili na situaci ve veřejnoprávní ČT. Podle nich se vymkla kontrole. Televize ale jejich nařčení odmítla.

Odmítnutí opakuje její ředitel i ve čtyřstránkovém listě adresovaném signatářům kritického dopisu. Podle něj žádné šokující množství skandálů neexistuje.

"Píšete o podvodech s veřejnými zakázkami. Máte-li o něčem takovém konkrétní a podložené informace, podejte v takovém případě, prosím, místo otevřeného dopisu trestní oznámení," píše.

Umělcům také vysvětluje, že si plat sám nestanovuje a zve je na dubnový seminář, který by měl ČT napovědět, zda má v budoucnu zveřejňovat honoráře a celé smlouvy tvůrců a firem, které s televizí spolupracují.

"U fyzických osob by Česká televize vzhledem k ochraně osobních údajů zveřejňovala pouze jméno, předmět smlouvy a výši jejího finančního plnění. U právnických osob, tedy producentů a koproducentů, není podle mých poznatků žádná zásadní překážka, která by bránila v tom, zveřejňovat smlouvy jako celek," stojí v Janečkově dopise.

O skandálech nevím, zvu vás na seminář

Čtyřstránkový dopis ředitele ČT adresovaný umělcům

Podle Janečka se umělci podepsaní pod dopisem podílejí na tvorbě programu televize, který sami kritizují. Navíc někteří podle něj kritiku podepsali, ale nečetli.

"Mám důkaz, že to nečetli a podepsali se prostě proto, že četli poslední stránku, nebo že věří tomu člověku nebo těm lidem, kteří to připravili," dodal ředitel veřejnoprávní televize.

Podle scénáristy, režiséra a jednoho ze signatářů kritiky Břetislava Rychlíka Janeček dopis posílat může, na jeho postoji to ale nic nezmění.

"Ať to klidně dělá, ovšem podle mě to není úplně možné. Máme totiž smlouvu s Českou televizí, podle níž se nesmíme o honorářích zmiňovat a ona také ne. V případě dokumentaristů jsou ovšem tak srandovní, že nemá cenu o tom vůbec mluvit," řekl.

Janečkův krok Rychlík považuje je za potvrzení toho, že v čele ČT nemá co dělat; podobně se podle Rychlíka choval třeba někdejší komunistický generální tajemník Milouš Jakeš.

Podobně hovoří také dokumentaristka Helena Třeštíková: "Připomíná mi to slavný projev Miloše Jakeše v roce 1989 v jižních Čechách, kdy zveřejnil honoráře Hany Zagorové po jejím podpisu Několika vět."

Kritika Janečkova platu i Rady ČT

Signatáři dopisu chtějí, aby se prostřednictvím změny zákona o České televizi zamezilo tomu, že se do volby Rady České televize dostávali lidé, kteří jsou údajně napojení na politiky.

Současnou Radu ČT totiž volí a odvolává Poslanecká sněmovna, což autoři petice označují za špatné řešení. Podezření na propojení s politiky ale rada odmítla.

Signatáři navíc kritizují i Jiřího Janečka. "Považujeme za nemorální, když občané všech sociálních kategorií, včetně těch nejslabších přispívají na to, aby ředitel ČT měl vyšší plat než prezident republiky," píšou.

Základní plat generálního ředitele je 165 tisíc korun. Se všemi bonusy - ročním, pololetními a čtvrtletními - může dosáhnout celkem na 230 tisíc měsíčně. Rada České televize ovšem v listopadu neschválila splnění finančních a kvalitativních ukazatelů veřejnoprávní televize za třetí čtvrtletí, na které je vázána výplata pohyblivé složky mzdy Janečka, takže generální ředitel přišel o odměnu ve výši 43 tisíc korun. Za celý loňský rok získal Janeček v rámci pohyblivé složky mzdy 704 780 korun.

Měla by Česká televize zveřejňovat honoráře umělců a tvůrců?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. prosince 2010. Anketa je uzavřena.

ANO 18380
NE 2567
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavla Dandová potřebuje každé tři týdny sehnat 96 tisíc korun, aby mohla...
Žena musí prodat byt. Pojišťovna jí odmítla proplatit lék na rakovinu

Zdravotní pojišťovna odmítla zaplatit matce dvou tříletých dětí cílenou biologickou léčbu, která by jí pomohla v boji s rakovinou. Léčbu doporučili i lékaři,...  celý článek

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.