Chceme levnější naftu jako Francouzi, křičí Evropa

Blokáda francouzských rafinerií z minulého týdne Evropě ukázala, že si lze protesty vymoci levnější benzin a naftu. Den poté, co francouzští dopravci a zemědělci vyklidili cesty, postihla dopravní paralýza hlavní město Belgie Brusel a téměř celou Velkou Británii, kde jsou obklíčeny už dvě třetiny rafinerií a velkých skladů pohonných hmot. "Bojujeme za životní úroveň všech. Podraží-li nafta, podraží všechno," řekl jeden z britských demonstrantů.

Belgičany od časného rána varuje dopravní policie prostřednictvím rozhlasu a televize, aby se pokud možno vyhýbali metropoli. Střed města nadále blokuje asi stovka kamionů, jejichž majitelé hodlají protestovat tak dlouho, dokud vláda nenabídne přijatelnou kompenzaci za růst cen pohonných hmot.

V belgickém hlavním městě je zablokován vnitřní okruh, střed metropole je tedy vozem nedostupný. Byly uzavřeny také tunely navazující na některé dálnice. Běžné ranní fronty aut vystřídala jedna gigantická zácpa. Rozhlasové stanice přemlouvaly řidiče, aby nechávali auta na okraji města a pokračovali vlaky a metrem. Přerušena byla řada linek autobusů a tramvají.

Ceny benzinu NATURAL 95 v některých zemích Evropy k 1. 9. 2000
Země Ceny přepočteny na českou korunu
Norsko 46,98
Velká Británie 46,59
Francie 40,97
Itálie 39,28
Švýcarsko 32,43
Česká republika 30,10
Řecko 29,66

zdroj: ČTK

První jednání mezi zástupci dopravců a vládou skončilo nad ránem bezvýsledně. Celá země netrpělivě čeká na výsledky dalších jednání.

Vláda však zatím rozhodně odmítá návrh protestujících, aby zástupci dopravních profesí platili za pohonné hmoty méně než veřejnost - považuje to především za podnět ke vzniku obrovského černého trhu. Nelíbí se jí ani snížení spotřební daně po vzoru Francie.

V Belgii komplikuje spor navíc ještě národnostní hledisko - agresívní jsou především drobní valonští podnikatelé, podstatně bohatším Vlámům není zatím tak zle. Vlámský tisk poukazoval na to, že paralýzu Bruselu zavinili takřka výlučně Valoni.

Britové brali u pump to, co bylo
Někteří řidiči v panice skupovali, co bylo k dispozici. Našli se prý i takoví, kteří místo bezolovnatého benzínu čerpali naftu. Se svým vozem pak daleko nedojeli.

Obléhány jsou dvě třetiny rafinerií, přes 200 čerpacích stanic již v důsledku toho vyschlo. Bez problémů je zatím příděl pohonných hmot v Londýně a na jihovýchodě Anglie.

Na několika místech způsobila panika řidičů paradoxně ještě mírný nárůst cen benzinu, které jsou beztak nejvyšší v Evropě.

Litr bezolovnatého benzínu stojí v Británii 83 pencí, což je v přepočtu téměř 50 korun. Z 83 pencí, které řidiči platí za litr bezolovnatého benzínu, jde přitom 61 pencí do státní pokladny.

Motoristé, zejména drobní a střední podnikatelé, kritizují labouristickou vládu, že vysokými daněmi na pohonné hmoty ohrožuje jejich živobytí.

Vláda však zatím nehodlá ustoupit a ceny benzinu a nafty se snížit nechystá. Argumentuje tím, že peníze, které vybere na pohonných hmotách, musí investovat do zdravotnictví a školství.

Zemědělci a nákladní dopravci blokují rafinerii na zpracování ropy ve městě Caen, kde se podobně jako v jiných francouzských městech uskutečnil protest proti zvýšení cen pohonných hmot (4. září 2000).

Francouzští farmáři blokují železniční koleje mezi Paříží a Štrasburkem (7. září 2000).

Francouzští farmáři blokují železniční koleje mezi Paříží a Štrasburkem (7. září 2000).

Centrum Bruselu blokuje asi stovka kamionů, jejichž majitelé hodlají protestovat tak dlouho, dokud vláda nenabídne přijatelnou kompenzaci za růst cen pohonných hmot (11. září 2000).

Cykliste projíždí centrem Bruselu, jehož silnice blokuje asi stovka kamionů, jejichž majitelé hodlají protestovat tak dlouho, dokud vláda nenabídne přijatelnou kompenzaci za růst cen pohonných hmot (11. září 2000).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video