Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chávez poslal na čas do chládku šéfa poslední kritické televize

  12:10aktualizováno  12:10
Několik hodin za mřížemi strávil majitel venezuelské soukromé televizní stanice Globovisión. Policisté ho zadrželi kvůli výrokům, v nichž údajně "hanobil Venezuelu a její hlavu státu". Globovisión je poslední televizní stanicí, která prezidenta Huga Cháveze a jeho vládu kritizuje.

Jubilejní vysílání Chávezova pořadu Aló Presidente (29. května 2009) | foto: Reuters

Muži zákona zadrželi mediálního magnáta Guillerma Zuloagu na letišti ve státě Falcón, když se chystal k odletu ve svém soukromém letadle. Podle hlavní prokurátorky Luisy Ortegové Díazové majitel privátní televize Globovisión "hodlal opustit zemi, přičemž si myslel, že se tak vyhne trestu".

Ten mu hrozí za údajné urážení levicového prezidenta Huga Cháveze, jehož se měl dopustit na mezinárodním mediálním fóru (SIP) v Arubě. O tamní hlavě státu prý na sjezdu "šířil falešné a hanlivé zprávy".

Zuloaga se ohradil proti tvrzení, že plánoval úprk ze země. Odlétal prý strávit svátky na karibský ostrov Bonaire.

"Vůbec jsem netušil, že bych měl nějaké problémy," řekl podle venezuelského listu El Universal Zuloaga. "Nechtěl jsem opustit Venezuelu. Chtěl jsem letět na Bonaire na Velikonoce," dodal majitel stanice Globovisión, který byl po několika hodinách z vazby propuštěn. Dostal však soudní zákaz opustit zemi.

"Nemůžete hovořit o svobodě slova v zemi, kde vláda využívá své moci, aby zakázala média. ... Prezident Chávez vyhrál volby a je legitimní hlavou státu, ale usiluje o to být prezidentem jen jedné skupiny Venezuelanů a rozdělit občany," řekl Zuloaga po propuštění z vazby.

Za kritiku režimu skončil ve vazbě i opoziční politik

Zadržení majitele privátní stanice Globovisión, která jako poslední zůstává kritická k levicovému prezidentovi, následovalo jen tři dny po zatčení opozičního politika Oswalda Álvareze Paze.

Někdejší guvernér státu Zulia se podle úřadů také provinil kritizováním Cháveze a jeho vlády. Tu začátkem března v talk show na Globovisión nařkl z napojení na narkomafii. Úřady ho obvinily ze spiknutí a šíření nepravdivých informací.

Navíc prý nabádal ke zločinu, když řekl, že Venezuela je rájem pro drogové překupníky. A ocenil práci španělského soudce, který nedávno obvinil venezuelskou vládu ze spolupráce s baskickými separatisty z ETA.

Chávez tato nařčení označil za lži. Álvarez si však za svými slovy stojí a odmítá, že by porušil zákon.

zákaz 34 rozhlasových stanic

V srpnu 2009 venezuelská vláda zakázala činnost 34 rozhlasovým stanicím. (viz článek o zrušení tří desítek stanic)

Oficiálním důvodem, kvůli němuž rádia nemohou dál vysílat, je porušení licenčních podmínek. Chávez tehdy prohlásil, že nařízení je součástí snah učinit vysílání demokratičtější, kritici to označili za útok na svobodu slova.

Prezident Chávez se snaží Venezuelu přebudovat na takzvaný socialistický stát 21. století a v rámci tohoto plánu už nechal znárodnit řadu firem, především v odvětví těžby ropy a rozvodných sítí, včetně telekomunikací.


Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Začal sjezd Komunistické strany Číny. Čeká se, že na něm upevní své postavení a...
Komunisté v Číně zahájili sjezd. Očekává se, že na něm Si upevní moc

V Pekingu ve středu začal sjezd vládnoucí Komunistické strany Číny, od něhož se čeká upevnění moci prezidenta Si Ťin-pchinga a výměna většiny představitelů...  celý článek

Maltská novinářka Daphne Caruanová Galiziová na archivním snímku. (6. dubna...
Bomba v autě zabila maltskou novinářku, případ bude vyšetřovat FBI

Maltskou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou zabil v pondělí výbuch bomby nastražené v jejím autě. Premiér Joseph Muscat označil vraždu za barbarský čin,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.