Cestujícím hrozí delší intervaly vlaků metra

Praha - Cestující v MHD si nemohou být jisti, že Dopravní podnik po čase opět neprodlouží intervaly mezi vlaky metra. Do poloviny příštího roku by sice Praha měla získat všech dvaadvacet souprav nového typu metra, které si Dopravní podnik objednal u konsorcia ČKD - Siemens - Adtranz, ale městskému dopravci chybí partner na podepsání nového kontraktu.

Dopravní podnik se nemůže spolehnout na to, že si objedná další desítky vlakových souprav, které pražské metro nutně potřebuje.

Hlavní problém tkví ve společnosti ČKD Dopravní systémy, která je v konkursu. Zájem o vstup do této firmy sice projevuje německý koncern Siemens, ale konkrétní dohoda o prodeji zličínského ČKD doposud schází. Bez dalších dvaceti souprav metra se však bude krize ve vozovém parku Dopravního podniku jen oddalovat a i dodávka všech dvaadvaceti dosud objednaných souprav ji může jen o několik let oddálit. Od dalšího prodlužování intervalů na trasách zachránila Dopravní podnik jen dlouho odkládaná homologace nového typu metra, protože nové vozy nemohly kvůli technickým problémům získat patřičná osvědčení.

"Spolu s Dopravním podnikem jsme už trošku nervózní, protože prodej ČKD Dopravní systémy zatím vázne. My si musíme objednat dalších dvacet souprav a není vlastně u koho," uvedl primátor Jan Kasl, který dokonce o situaci v ČKD jednal s ministrem průmyslu Miroslavem Grégrem i ministrem financí Jiřím Rusnokem.

"Dopravní systémy teď dokončují jeden vlak za tři týdny, což je obrovské tempo, ale jednání se Siemensem stojí, a tím se blokuje podpis jakékoli další zakázky pro ČKD," řekl Kasl.

O dopadech krize v ČKD jednal primátor minulý týden i v Moskvě. "Uvažovali jsme o tom, že bychom nakupovali už jenom nové vozy metra a staré ruské vagony bychom prodávali relativně levně do Ruska, kdy by si je Rusové zmodernizovali a dál používali. Ovšem vzhledem k ceně i k tomu, jak se dodávka nových vlaků zpozdila, musíme staré ruské vozy modernizovat sami, aby měl Dopravní podnik s čím jezdit. Proto je to v tuto chvíli nereálná varianta," sdělil Kasl.

Proto se s moskevským primátorem Jurijem Lužkovem alespoň dohodl, že Moskva a Praha budou spolupracovat při výměně zkušeností ohledně rekonstrukcí eskalátorů a vagonů metra.

Siemens nicméně předpokládá, že jednání o svém vstupu do ČKD brzy úspěšně uzavře. "Jednání pokračují a předpokládáme, že se brzy přiblížíme k úspěšnému závěru," řekl ČTK mluvčí firmy Miloš Adámek, ale konkrétnější nebyl.

Pokud by Dopravní podnik neměl dostatek nových vozů ani partnera pro vyjednávání o novém kontraktu, musel by poslat větší počet starých souprav na rekonstrukci do plzeňské Škodovky. Ta už loni předala městskému dopravci pět zrenovovaných souprav metra.

Mluvčí holdingu Škoda Karel Samec uvedl, že Škoda Dopravní technika chce obdobný počet souprav opravit pro Prahu i letos. Podle Dopravního podniku by měl pražský dopravce získávat šest souprav ročně až do roku 2004.

Dopravní podnik má nyní k dispozici 94 souprav metra, ale k zajištění dosavadního rozsahu provozu mu nyní chybějí dvě soupravy. Dva chybějící vlaky nahrazuje dopravce těmi, které by měly stát v záloze nebo procházet údržbou.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video