Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cestujícím hrozí delší intervaly vlaků metra

  8:58aktualizováno  8:58
Praha - Cestující v MHD si nemohou být jisti, že Dopravní podnik po čase opět neprodlouží intervaly mezi vlaky metra. Do poloviny příštího roku by sice Praha měla získat všech dvaadvacet souprav nového typu metra, které si Dopravní podnik objednal u konsorcia ČKD - Siemens - Adtranz, ale městskému dopravci chybí partner na podepsání nového kontraktu.

Dopravní podnik se nemůže spolehnout na to, že si objedná další desítky vlakových souprav, které pražské metro nutně potřebuje.

Hlavní problém tkví ve společnosti ČKD Dopravní systémy, která je v konkursu. Zájem o vstup do této firmy sice projevuje německý koncern Siemens, ale konkrétní dohoda o prodeji zličínského ČKD doposud schází. Bez dalších dvaceti souprav metra se však bude krize ve vozovém parku Dopravního podniku jen oddalovat a i dodávka všech dvaadvaceti dosud objednaných souprav ji může jen o několik let oddálit. Od dalšího prodlužování intervalů na trasách zachránila Dopravní podnik jen dlouho odkládaná homologace nového typu metra, protože nové vozy nemohly kvůli technickým problémům získat patřičná osvědčení.

"Spolu s Dopravním podnikem jsme už trošku nervózní, protože prodej ČKD Dopravní systémy zatím vázne. My si musíme objednat dalších dvacet souprav a není vlastně u koho," uvedl primátor Jan Kasl, který dokonce o situaci v ČKD jednal s ministrem průmyslu Miroslavem Grégrem i ministrem financí Jiřím Rusnokem.

"Dopravní systémy teď dokončují jeden vlak za tři týdny, což je obrovské tempo, ale jednání se Siemensem stojí, a tím se blokuje podpis jakékoli další zakázky pro ČKD," řekl Kasl.

O dopadech krize v ČKD jednal primátor minulý týden i v Moskvě. "Uvažovali jsme o tom, že bychom nakupovali už jenom nové vozy metra a staré ruské vagony bychom prodávali relativně levně do Ruska, kdy by si je Rusové zmodernizovali a dál používali. Ovšem vzhledem k ceně i k tomu, jak se dodávka nových vlaků zpozdila, musíme staré ruské vozy modernizovat sami, aby měl Dopravní podnik s čím jezdit. Proto je to v tuto chvíli nereálná varianta," sdělil Kasl.

Proto se s moskevským primátorem Jurijem Lužkovem alespoň dohodl, že Moskva a Praha budou spolupracovat při výměně zkušeností ohledně rekonstrukcí eskalátorů a vagonů metra.

Siemens nicméně předpokládá, že jednání o svém vstupu do ČKD brzy úspěšně uzavře. "Jednání pokračují a předpokládáme, že se brzy přiblížíme k úspěšnému závěru," řekl ČTK mluvčí firmy Miloš Adámek, ale konkrétnější nebyl.

Pokud by Dopravní podnik neměl dostatek nových vozů ani partnera pro vyjednávání o novém kontraktu, musel by poslat větší počet starých souprav na rekonstrukci do plzeňské Škodovky. Ta už loni předala městskému dopravci pět zrenovovaných souprav metra.

Mluvčí holdingu Škoda Karel Samec uvedl, že Škoda Dopravní technika chce obdobný počet souprav opravit pro Prahu i letos. Podle Dopravního podniku by měl pražský dopravce získávat šest souprav ročně až do roku 2004.

Dopravní podnik má nyní k dispozici 94 souprav metra, ale k zajištění dosavadního rozsahu provozu mu nyní chybějí dvě soupravy. Dva chybějící vlaky nahrazuje dopravce těmi, které by měly stát v záloze nebo procházet údržbou.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.