Zhruba třetina zákazníků však údajně čeká na zájezdy na poslední chvíli. V nichž tradičně povede prodej pobytů do Chorvatska. I letos tak většina Čechů stráví zahraniční dovolenou u Jadranu.
Zatím vede Bulharsko
Bulharsko se několik let postupně vrací mezi nejoblíbenější destinace pro letní dovolené Čechů. Velká část zákazníků má však stále nedůvěru ke kvalitě tamních hotelů a služeb, i když podle Beránka neodůvodněnou.
To je přesto důvod, proč právě lidé, kteří plánují cestu do Bulharska, kupují zájezdy dlouho dopředu. "Chtějí mít možnost vybrat si z těch nejkvalitnějších pobytů," vysvětlil.
Přestože v současnosti tvoří prodané zájezdy do Bulharska celou pětinu všech prodaných pobytů, nakonec v létě tuto zemi navštíví asi sto tisíc českých turistů. To bude asi osm procent těch, kteří s cestovními kancelářemi vyrazí v létě za hranice.
Celkem letos do ciziny pojede podle odhadu Mag Consultingu 3,7 milionu Čechů, z toho zhruba 1,2 milionu přes cestovní kanceláře. Jen v letní sezoně vyjede za hranice asi 2,5 milionu lidí, přičemž 800 tisíc s nějakou cestovní kanceláří.
"Na celkových letních cestách do zahraničí se tak nakonec Bulharsko bude podílet jen asi čtyřmi procenty," odhaduje Beránek.
Zájem o Chorvatsko klesá
Prodej zájezdů do Chorvatska, které Češi tradičně v létě navštěvují nejčastěji, však klesá. Zatímco loni v květnu tvořily zájezdy do Chorvatska asi 21 procent všech tou dobou prodaných pobytů, letos je to jen 17 procent.
Přesto počet lidí, kteří se do této přímořské destinace číslo jedna v žebříčku českých turistů chystají, letos neklesne. Naopak očekává se, že Chorvatsko navštíví přes milion Čechů.
Více než čtvrtina českých turistů, kteří plánují cestu do zahraničí, tak nakonec pojede k Jadranu. Naprostá většina z nich si však cestu zajišťuje individuálně, přes cestovní kancelář pojede jen asi 200 až 250 tisíc Čechů.
Důvodem, proč se zájezdy do Chorvatska v cestovních kancelářích neprodávají příliš dlouhou dobu předem, je velmi bohatá nabídka ubytování a relativně nízká cena.
Hodně lidí čeká na "poslední chvíli"
Stejně tak zájezdy do dalších tradičních zemí, kde převyšuje nabídka nad poptávkou českých turistů, jako jsou Španělsko a Itálie, se prodávají většinou až na poslední chvíli. Na tzv. last minuty čeká zhruba třetina klientů kanceláří, tedy asi 350 tisíc lidí.
Silnou pozici v prodeji zájezdů si podle Beránka udržuje Řecko, kde se však počet prodaných zájezdů meziročně nepatrně snížil.
Klesl i zájem o připravené zájezdy na Slovensko. Důvodem i zde je fakt, že řada lidí si svou cestu k sousedům zajišťuje sama bez využití služeb cestovních kanceláří.
Podobný osud postihl i Itálii. Španělsko si v počtu prodaných zájezdů udržuje loňskou pozici.
Letos naopak posílil hlavně Egypt, který stále patří k cenově velmi výhodným místům. Podobně jsou na tom i Tunisko a Turecko.