Cestování za prací není nijak levné

Praha - I přes nedávné zdražení vlaků jezdí do Prahy stále mnoho lidí z okolního Středočeského kraje. Pokud mají Středočeši zvolit nejlevnější a zároveň časově výhodnou variantu cestování do metropole, neobejdou se bez důkladného porovnávání jízdních řádů a ceníků. Kalkulačka v ruce se pro ně stává nutností. Největší komfort a rychlost spojení s Prahou nabízí osobní automobil. Je to také nejdražší způsob dojíždění do zaměstnání.

Například Kladeňan si na něj musí každý měsíc připravit v peněžence 1800 korun, obyvatel Mladé Boleslavi a Příbrami ještě o dva tisíce více. Další peníze ho bude stát dálniční známka, zákonné pojištění a opotřebení automobilu.

Ale když se mu podaří sehnat tři spolujezdce, za benzin zaplatí už jenom 450 korun. To je méně než za autobus, jenž by ho stál minimálně 600 korun a vlak 864 korun. Navíc další peníze utratí za městskou hromadnou dopravu v metropoli.

"Volím raději autobus. S autem jsme to zkoušeli ve čtyřech, ale nedokázali jsme se shodnout na společném odjezdu z práce," tvrdí Petr Vostrý, který dojíždí z Kladna do Prahy už čtyři roky. Navíc se k tomu připojuje riziko krádeže auta nebo jeho poničení. "Zpočátku jsem autem jezdil, ale pak mi někdo odrbal zrcátka, ukradl rádio, tak jsem přesedlal na autobus," říká cestující z Mladé Boleslavi Michal Stach.

Nejvíce využívají Středočeši k cestování za prací právě autobusovou dopravu. Na jejich velkou poptávku zareagovaly i dopravní firmy.

Ve většině okresů panuje právě na lince do Prahy silná konkurence a ceny se tak drží níže ve srovnání se stejnou vzdáleností, ale do jiných měst. Například v Příbrami jezdí tuto trasu čtyři společnosti, a to ČSAD Příbram, ČSAD Praha-západ, Cup Tour Bus a Bosák. Každý všední den tak míří do hlavního města asi stovka spojů.

Pokud se však cestující chce dozvědět, která z firem je nejlevnější a jaké slevy poskytuje, musí si zavolat do jejich sídel. Centrální databáze totiž neexistuje. Částečně ji nahrazují internetové stránky odjezdy.cz (stránky ZDE) a idos.cz (stránky ZDE).

Obvykle teprve při zavolání přímo do dopravní firmy cestující zjistí, že například Cup Tour Bus Příbram nabízí jednotlivé jízdné do Prahy za 45 korun a že při zakoupení i zpátečního lístku poskytuje slevu pět korun. Nebo že nejlevnější je od loňského podzimu ČSAD Příbram, s nímž se lze dopravit do Prahy při zakoupení čipové karty za 34 korun.

"Zájem o cestování autobusem roste. Jen za poslední čtyři měsíce je to o dvacet procent," tvrdí Radomír Bílek, jednatel firmy ČSAD Příbram. Ceny jízdného se přitom výrazně liší. "Za cestu z Boleslavi do Prahy s jednou společností zaplatím 56, zpátky s jinou společností o deset víc," podivila se nad rozdílem Irena Drábková. Přesto jsou vozy dražší firmy přeplněné, lidé musí hodinu cesty stát.

České dráhy poskytují od letošního roku řadu cenových programů. Pro pravidelné dojíždění do zaměstnání v Praze je nejvýhodnější měsíční a ještě více čtvrtletní traťová jízdenka. "S ní může člověk jezdit na dané trase třeba stokrát za den, když to stihne, může ji využít i přes víkendy," řekl Roman Šulc z Českých drah. Obyčejné jízdné je zhruba o 50 procent dražší, zákaznické jízdné je vyšší asi o 30 procent.

Informace o cenách i vlakových spojích poskytuje každé větší vlakové nádraží, nalézt je lze i na internetové stránce českých drah (stránky ZDE).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video