Zloději loni českým obchodníkům ukousli z koláče ročních obratů 1,4 procenta. To znamená přes čtyřicet procent z celkových ztrát.
Mezi "nejžádanější" zboží patřila kosmetika, alkohol, CD či DVD, ukázal průzkum nottinghamského výzkumného centra Center for Retail Research. To na seznam zařadilo i herní konzole nebo holicí žiletky.
Jím prezentovaná čísla jsou ale pouhým vrcholkem ledovce, protože sledovalo jen šestinu evropského, osminu amerického a dvacetinu asijského maloobchodního trhu.
Bát se zlodějů, nebo zaměstnanců?
Výzkum probíhal ve dvaatřiceti zemích Evropy, Severní Ameriky a Asie. Vyplývá z něj, že při krádežích bylo přistiženo šest milionů lidí. Nejsou mezi nimi jen příležitostní lapkové nebo členové organizovaných gangů, ale i zaměstnanci obchodů. V Kanadě, Austrálii a Spojených státech bylo nenechavých zaměstnanců dokonce více než "zákazníků".
Peníze obchodníkům často unikaly i kvůli chybám v účetnictví a nenechavým prodavačům.
Světové "prvenství"
Nejvíc lapků je podle průzkumu koncentrováno v Indii. Místní obchodníci kvůli nim přicházejí o 2,9 procenta z ročního obratu. Hned za nimi je Thajsko (1,65 procenta). Evropě "kralují" čeští zlodějíčci, hbitější prsty ale mají nenechavci v Kanadě i USA.
Naopak nejmenší problémy s drobnými krádežemi mají podnikatelé v sousedním Rakousku, Švýcarsku, na Islandu i v Německu.
Česká republika si spolu s pobaltskými zeměmi (Litva, Lotyšsko, Estonsko) zachovala loňské prvenství. V obchodech se u nás krade víc než v Polsku, Maďarsku a na Slovensku.
Do boje proti zlodějům přitom obchodníci investují nemalé částky. Jen ve sledovaných zemích za něj utratili bezmála třináct miliard dolarů. Obchodníci své zboží svěřují pod ochranu bezpečnostních agentur i detektivům v civilu. Téměř polovina financí jde na účet personální ostrahy.