Bezpilotní letoun v Afghánistánu

Bezpilotní letoun v Afghánistánu - Česká armáda uvažuje o nákupu podobných malých bezpilotních letounů, které by chránily vojáky v zahraničních misích. | foto: Kanadské vzdušné síly

Čeští vojáci v misích dostanou nové bezpilotní letouny

  • 10
Ministerstvo obrany připravuje nákup nových bezpilotních letounů, které by měly chránit české vojáky v misích, především v Afghánistánu.

"Armáda provedla specifikaci technicko-taktických požadavků na bezpilotní prostředky pro vojáky v misích. V současné době připravuje sekce vyzbrojování akvizici těchto prostředků, která by měla proběhnout do konce tohoto roku," potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Podle informací natoaktual.cz se v nejbližších dnech rozhodne, jaký typ bezpilotních strojů by chtěla armáda nakoupit.

Česká armáda má ve výzbroji už řadu let bezpilotní letoun Sojka. Stroj využívají vojáci ze 102. průzkumného praporu z Prostějova. Ten se však ve srovnání moderními, menšími a jednoduššími stroji jeví jako zastaralý.

Hlavní výhodou moderních bezpilotních prostředků je především snadné a rychlé použití k "načtení" terénu. Vojákům pomáhají převážně k odhalení připravovaných výbušných zařízení, léček a přepadů a k získávání detailních informací o různých objektech.

O nákupu jednodušších a modernějších bezpilotních strojů, které by pomohly chránit české vojáky v zahraničních misích, především v Afghánistánu, uvažuje ministerstvo obrany již několik měsíců.

Armáda má zájem především o taková bezpilotní průzkumná letadla, která nevyžadují složitou a početnou obsluhu – nanejvýše dva až tři lidi. I takové malé bezpilotní letadlo přitom stejně jako větší a dražší stroje dokáže monitorovat rozlehlou oblast či rozlišit teplotu čerstvě nahrnuté zeminy od netknuté, a tím odhalit nastraženou nálož.

Bezpilotní letoun Sojka

Bezpilotní letoun Sojka české armádyLehký taktický bezpilotní prostředek SOJKA-III je určen k vedení vzdušného optoelektronického průzkumu bojiště. V omezené míře může zabezpečovat úkoly elektronického boje.
Soupravu tvoří 4 vozidla - přepravní vůz se 4 bezpilotními stroji, opravárenským a skladovacím zařízením, vozidlo s instalovanou startovací rampou a dále pak pojízdné pozemní řídicí a vyhodnocovací středisko a malý terénní vůz pro dohledávání bezpilotního letounu.
Sojka je standardně vybavena širokoúhlou fotografickou leteckou kamerou A-39 pro snímkování z výšek asi 600 metrů a televizní kamerou pro šikmé snímkování z prostoru vzdáleného do 60 kilometrů. Obraz snímané reálné situace bojiště je spojitě přenášen rádiem operátorovi na zem.
Let bezpilotního prostředku SOJKA III je řízen z mobilního řídicího střediska. V něm mají pracoviště dva operátoři - jeden řídí let bezpilotního prostředku, druhý zabezpečuje příjem a zpracování průzkumné informace v reálném čase. Součástí střediska je řídicí počítač pro záznam a zobrazování parametrů letu, vyhodnocování dat od terminálu družicového navigačního systému NAVSTAR/GPS a zpracování snímaného obrazu.

Taktický dolet: 60-100 km
Rychlost letu při hlídkování: 130-180 km/h
Vytrvalost letu: 1-3 hodiny
Operační výška: 50-2000 m
Maximální vzletová hmotnost: 145 kg
Užitečné zatížení: 20-30 kg
Délka: 3,78 m
Rozpětí křídel: 4,12 m

, natoaktual.cz

Video