Čeští vědci uspěli v léčbě poraněné míchy u krys, chtějí začít i s lidmi

Čeští vědci významně pokročili ve zkoumání, jak léčit poraněnou míchu. Laboratorním krysám vpravili do místa poranění hydrogel s kmenovými buňkami, který zlepšil hybnost a citlivost jejich zadních končetin. Zhruba do roka vědci chtějí zkusit ověřovat účinnost tohoto postupu u lidí.

Naději přináší nový objev i lidem, kteří jsou invalidní i déle než pár týdnů. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

S poraněnou míchou často končí lidé na invalidním vozíku. Nová metoda jim dává naději, že tomu tak nemusí vždy být.

U krys se totiž potvrdilo, že když se do místa poranění vloží hydrogel s kmenovými buňkami, vytvoří se nová nervová vlákna, sdělila šéfka výzkumného týmu Eva Syková z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd. Krysám se do půl roku zlepšila hybnost i citlivost zadních nohou.

"Očekáváme zhruba do roka schválení hydrogelu s kmenovými buňkami pro klinické zkoušky, pak hned začneme s ověřováním u lidí," uvedla profesorka Syková.

Experiment finančně podporuje Francouzská asociace pacientů, do klinické studie by se tedy měli zapojit také francouzští a španělští pacienti.

Metoda může pomoci i pacientům, kteří ochrnuli před lety

Z metody budou mít podle profesorky užitek lidé, kteří mají poranění míchy staré i několik let. Dosavadní léčba pouze kmenovými buňkami jim nepomáhala. "Už čtyři roky dáváme pacientům jejich kmenové buňky, zabírá to ale jen u akutních případů, kdy můžeme ještě zabránit vývoji plného poškození," připomněla profesorka.

Problém ovšem je, že včasné zahájení léčby kmenovými buňkami je možné jen u malé části pacientů, většina není schopná ji podstoupit hned v prvních týdnech po poranění míchy, nebo mají další zranění, která léčbu znemožňují.

Pro ně je šancí nová metoda, kdy se kombinuje hydrogel a kmenové buňky. "Nám se ukázalo, že samotné kmenové buňky nejsou dostatečně účinné a samotné hydrogely také ne, je nutná kombinace minimálně těchto dvou věcí a v budoucnosti asi i dalších faktorů," shrnula Syková.

Severokorejské rakety v sobotu na vojenské přehlídce na centrálním Kim...
KLDR je jasným nebezpečím, ale Čína větší hrozbou, říká japonský expert

S rostoucím napětím mezi USA a Severní Koreou, kdy Pchjongjang hrozí útokem mezikontinentálními střelami, se pozapomíná na klíčového spojence severokorejského...  celý článek

Americký prezident Donald Trump ukazuje svým fanouškům, kam se mají na zatmění...
Trump sledoval zatmění slunce bez ochranných brýlí, lidé se mu smějí

Přestože lékaři, média i vědci z NASA varovali, že sledovat zatmění slunce bez ochranných brýlí je vysoce nebezpečné, americký prezident Donald Trump se...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oslavuje test mezikontinentální rakety...
Máme udeřit jako první? V Bílém domě se mluví o preventivní válce s KLDR

Donald Trump možná jen blafuje, ale přístup jeho administrativy k severokorejské jaderné hrozbě je zcela jiný než za jeho předchůdců. V Bílém domě se nyní...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!