Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci tvoří pro záchranky unikátní mapy. Ukazují nejméně dostupná místa

  15:26aktualizováno  15:26
V České republice vznikl unikátní počítačový program, který dokáže velmi přesně zobrazovat dojezdové časy sanitek. Pod pracovním názvem MedPlan ho testují vědci z Univerzity obrany. První mapa vznikla pro Královéhradecký kraj. Vědci nyní pracují také na mapě pro záchranáře z Prahy nebo Libereckého kraje.

Mapa dojezdových vzdáleností vozů zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje | foto: FVZ UO Hradec Králové

První mapa v počítačovém programu vznikla zhruba před měsícem z dat Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje. Odborníkům z Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany předala záchranka údaje z 24 tisíc výjezdů, tedy prakticky všech z loňského roku. Výstup ukázal, že by se do 13 obcí a k 5 550 lidem sanitky do 20 minut nedostaly. Dvacetiminutovou hranici přitom v připravovaném zákoně o zdravotnické záchranné službě žádá ministerstvo zdravotnictví.

Rychlost záchranářů

Pokrytí Královéhradeckého kraje výjezdy záchranné služby

Čas do 15 minut od výzvy
- 85 procent obyvatel
- 73 procent obcí
- 51 procent plochy kraje

Čas do 15 minut od výjezdu
- 93 procent obyvatel
- 85 procent obcí
- 63 procent plochy kraje

Čas do 20 minut od výjezdu
- 99 procent obyvatel
- 97 procent obcí
- 77 procent plochy kraje

Čas nad 20 minut od výjezdu
- jedno procento obyvatel
- tři procenta obcí
- 23 procent plochy kraje


Zdroj: ZZS Královéhradeckého kraje, UO Hradec Králové

Místa, do kterých se sanita nedostane do 20 minut, jsou na mapě vyznačena růžovou barvou. Jde především o horské oblasti Krkonoš nebo Orlických hor. Záchranáři ale uklidňují, že lidé z růžových míst mapy nemusejí mít obavy o život.

"Pokud se něco závažného v zejména horské lokalitě stane, při dobré viditelnosti vzlétá náš vrtulník a ten dokáže být kdekoliv v našem i Pardubickém kraji do požadovaného limitu. Mimo to máme i smlouvy s Horskou službou, kterou využíváme jako prvosledové záchranáře," říká náměstek záchranky Královéhradeckého kraje Jiří Mašek.

Program zaujal v Nizozemí či Polsku

Mapa vznikla při zkušebním testování počítačového programu s pracovním názvem MedPlan. S jeho pomocí fakulta simuluje řešení mimořádných událostí. Na pracovní verzi programu pracovali čtyři lidé zhruba tři roky. "Nešlo o soustavný vývoj, myšlenka se rodila postupně, měnily se i použité technologie a přístupy," popsal Miroslav Procházka, proděkan pro studijní a pedagogickou činnost.

Mapu zpracovanou tímto programem má zatím jen Královéhradecký kraj, který s univerzitou dlouhodobě spolupracuje. V polovině dubna data univerzitě začala předávat také pražská záchranka. Zájem o mapy projevili i záchranáři a nemocnice v Moravskoslezském a Libereckém kraji. MedPlan by mohly využít také záchranáři v zahraničí. Vědci ho proto už představili na několika mezinárodních konferencích. Zájem o něj projevili například v Nizozemí nebo Polsku.

Mapy jsou, každý kraj je ale dělá jinak

K programu jsou skeptičtí ředitel jihočeské záchranky a předseda Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR Marek Slabý a ministerstvo zdravotnictví. Poukazují na to, že mapy s dojezdovými časy už záchranná služba používá. Jejich metodika se ale v jednotlivých krajích liší.

Data pro mapy

Záchranná služba předává vědcům například data o počtu a rozmístění výjezdových stanovišť a data o výjezdech na základě tísňových výzev. Vědci potřebují například vědět, kolik záchranáři při každém výjezdu ujeli kilometrů a jak dlouho jim to trvalo. Z dat naopak záchranáři vyjmou před zpracováním mapy lety vrtulníkem a mezinemocniční transporty. Univerzita se z dat nedozví nic o přepravovaných pacientech.

Data program MedPlan zpracovává pomocí technologie geografického informačního systému a mapových podkladů. Samotná analýza dat z celého kraje trvá řádově hodiny.

"Všichni mají něco podobného, možná méně dokonalého, možná amatérského. Mapa je to krásná a krajům se hodí, ale náš problém to nevyřeší. Je to jen otaxování vzdálenosti a minut a výsledkem je, že se dozvíme, že za takových podmínek nám zůstane tolik a tolik obyvatel mimo dosah péče. Proto si myslím, že v současné době, kdy je všude nedostatek financí, je zbytečné na to vynakládat peníze," řekl iDNES.cz náměstek ministra zdravotnictví Vladimír Pavelka.

"Absolutní ideál dojezdů vytvořit nejde, vždy to bude do určité míry schéma. Je tedy otázkou, za jakou cenu se ideál máme snažit dohnat," říká Slabý.

Záchranáři, kteří se do testování počítačového programu zapojili, ale tvrdí, že je to vůbec poprvé, kdy do vytváření mapy vstupují reálná data a obraz se proto nejvíce blíží skutečnosti.

"Mapa nám řekne: ano, tady když se stane velké neštěstí, tak to může být problém," říká ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Pražští záchranáři si v minulosti zakreslovali orientačně dojezdové vzdálenosti do mapy pomocí kružnic. "Ty ale neodpovídaly skutečnosti, protože nezohledňovaly to, že někde je město pokryto dálnicí, jinde jedou sanity po okreskách," dodal Schwarz.

Pro záchranku je přehled o dojezdových časech důležitý. Má v ruce konkrétní podklad, který jí slouží pro jednání s jejím zřizovatelem o počtu výjezdových stanovišť nebo posádek. "Kdybychom podklady neměli verifikované, mohly by být různé spekulace a dohady, zda to pokrytí je dostatečné, nebo není," vysvětlil Mašek.

Ve Švédsku záchranáři mají půlhodinu

Přehled o dojezdových časech nabývá na aktuálnosti i proto, že ministerstvo zdravotnictví připravuje už několik let nový zákon o zdravotnické záchranné službě. V něm je i dvacetiminutový limit, který ale vyvolává ostré diskuse.

Zatímco politici tvrdí, že v zákoně musí být konkrétní časový údaj, záchranáři by se bez čísla raději obešli. Podle těch z Prahy a Královéhradeckého kraje ne proto, že by dojezd byl nesplnitelný, ale protože není potřeba, aby u každého výjezdu byli tak rychle. Spěchat nemusejí například k ohledávání mrtvých.

Ministerstvo je proto nuceno ke kompromisům. Místo původní třístupňové škály dojezdů (do 10, 15 a 20 minut) je nyní v zákoně jen jedno číslo (20 minut). Připravovaný zákon také nehovoří o žádné sankci za nedodržení limitu a navíc ho doprovází vyhláška, která bude odstupňovávat naléhavost tísňových volání.

Jednání o novém zákoně je jednou z příležitostí, při které posloužila mapa dojezdových časů vytvořená Fakultou vojenského zdravotnictví. Záchranka Královéhradeckého kraje s ní argumentovala při vyjednávání pětiprocentní tolerance v pokrytí do 20 minut dojezdové doby.

Pro srovnání, v Německu je limitem pro dojezd záchranné služby 10 minut, v centru Chicaga sanita musí k pacientovi do pěti minut, ale například ve Švédsku mají záchranáři na dojetí k pacientovi až půl hodiny.





 




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místostarostku České Lípy Alenu Šafránkovou (vlevo) hnutí ANO vyloučilo již...
Českolipské ANO se drolí, ze čtyř zvolených zbývá poslední zastupitelka

Klub českolipských zastupitelů zvolených za ANO opustily dvě nejvýraznější tváře: Zdeněk Ježák a Pavla Procházková. Oba vystoupili ze strany, mandát...  celý článek

Sestra Zdeňka Makara, Čecha zabitého v Londýně, podala stížnost ke...
Sestra Čecha ubitého v Londýně podala stížnost do Štrasburku

Právní zástupci sestry Čecha, jenž byl loni v září zabit v Londýně, podali stížnost k Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. V úterý to uvedla...  celý článek

I drobečci z novorozenecké JIP na brněnském Obilním trhu poznají teplo mámina...
Lékaři v Motole úspěšně operovali batole, které žilo s mechanickým srdcem

Lékařům ve Fakultní nemocnici v Motole se podařilo transplantovat srdce u batolete, které předtím strávilo čtyři měsíce s mimotělním mechanickým srdcem. Lékaři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.