Český úspěch v Senegalu. Analýza blány odhalila neznámé netopýry

Na neprobádaném území afrického Senegalu objevili čeští vědci pět nových druhů netopýrů. Jejich odlišnost od již známých druhů odhalili na základě analýz vzorků DNA z létací blány. Jejich existence podle vědců může znamenat, že západní Afrika byla v minulosti izolovaná od zbytku světadílu.

Nové druhy netopýrů se na první pohled podobají již známým druhům. Jejich DNA je však zásadně odlišné. (ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Informoval o tom na svých internetových stránkách odborný časopis Science World Report.

Pavel Hulva z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, který byl členem vědeckého týmu, řekl, že objev byl možný i díky tomu, že území je zatím velmi málo probádané. V týmu působili také badatelé z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd, České zemědělské univerzity a britské univerzity v Yorku.

Výzkum se skládal ze sedmi expedicí v Národním parku Niokolo-Koba na jihovýchodě Senegalu. Jeho součástí byly i genetické analýzy, jimiž se vědci snažili objasnit objev pěti nových druhů netopýrů, které se zdály být příbuzné s jinými netopýry běžnými v Africe, ale geneticky se významně lišily.

"Druhy, které vznikly nedávno, konec třetihor, čtvrtohory, nejsou tolik rozdílné," vysvětlil Hulva. Tyto kryptické, neboli skryté druhy, proto odhalili až po analýzách DNA, které získali z milimetrových vzorků z létací blány netopýrů.

Vědci studovali 213 senegalských netopýrů s cílem identifikovat deset druhů, z nichž pět se výrazně odlišovalo od jiných, dříve rozpoznaných druhů.

"Skutečnost, že tito senegalští netopýři... se liší od svých bratranců v jiných částech Afriky, naznačuje, že západní Afrika mohla být v minulosti izolovaná a vytvořila se tam zvláštní oblast, kde se tamní populace postupně odchylovaly a dokonce získaly nové chromozomální konfigurace," citoval časopis členku vědeckého týmu Nancy Irwinovou.

Nový objev podle ní potvrzuje, že západní Afrika může být doposud podceňovaným bio-geografickým místem s mnoha dalšími zatím neobjevenými druhy.

Podle Hulvy se jedná o pilotní studii, ve výzkumu chtějí dále pokračovat. Afrika a zejména tropické oblasti jsou totiž velmi málo probádané. Zkoumat proto chtějí například rozdíly mezi netopýry i z jiných částí Afriky.

Senegal

Všechny akční letáky na jednom místě!

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.