Čeští vědci našli způsob, jak včas odhalit neviditelný nádor

Smrtelný nádor lymfatických uzlin často neodhalí včas lékař ani pod rentgenem nebo mikroskopem. Vědcům z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně se podařilo s pomocí analýzy DNA nahlédnout do "budoucnosti" lidského organismu. Rozpoznají, že už čelí ataku tohoto druhu rakoviny.

Rakovinu lymfatických uzlin často neodhalí lékaři včas. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Svůj unikátní objev si čeští vědci nechali patentovat. "Lymfomy plášťových buněk patří k nejzákeřnějším a také velmi obtížně léčitelným typům nádorů. I když se je podaří s pomocí chemoterapie či ozařování potlačit, tak nad nimi nikdy docela nezvítězíme a ony začnou časem - aniž by měli ohrožení lidé sebemenší potíže - opět útočit. Někdy už do šesti měsíců, jindy až za pět let. Vrací se ale vždy," vysvětluje šéf týmu Boris Tichý.

Jeho metoda analýzy DNA umožňuje až v osmdesáti procentech případů s velkou přesností a zejména s nesrovnatelně větším předstihem než dosud předpovědět, že v krvi již jednou léčeného či stabilizovaného pacienta opět kolují nádorové buňky.

Brněnský objev je velmi významný i proto, že metoda je mimořádně přesná. Nemoc včas odhalí v osmdesáti procentech případů. To je o dvacet procent víc než dosavadní způsoby.

Důležitá zpráva pro nemocí zasažené pacienty je, že hematoonkologická klinika Masarykovy univerzity už s výsledky výzkumu týmu Borise Tichého pracuje.

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail