Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Čeští školáci ve srovnání se světem propadli. Horší se hlavně v matematice

  • 916
Znalosti českých dětí se v posledních letech podstatně zhoršily. Ukázaly to dnes zveřejněné výsledky mezinárodního srovnání, do něhož se zapojili patnáctiletí žáci ze 65 zemí světa. Nejvíce žáci propadli v matematice. Dobře nedopadli ani v dalších dvou testech, z čtenářské gramotnosti a přírodovědy.

Mezinárodní srovnání znalostí PISA (Programme for International Student Assessment) se zaměřuje především na to, jak jsou žáci schopni nabyté vědomosti využívat v různých situacích života. Srovnání se týká čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Koná se každé tři roky a připravuje ho Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

SROVNÁNÍ VĚDOMOSTÍ

Poslední mezinárodní výzkum PISA se uskutečnil v roce 2009. Česká republika se do výzkumu zapojila v roce 2000, 2003 a 2006. Loni se zapojilo 290 českých škol s celkem 7 500 žáky. Ze srovnání mimo jiné vyplývá, že čeští žáci se ve čtení a matematice zhoršují mnohem víc než žákyně.

"Česká republika klesá nejrychleji ze všech zemí OECD," konstatoval ministr školství Josef Dobeš (VV), který zveřejněné výsledky označil za hořkou pilulku. Propad znalostí je podle něj způsoben hlavně chybějící dlouhodobou koncepcí školství, která by přežila střídání ministrů.

Problémem je prý ale i nízké ohodnocení učitelů a nezájem rodičů o vzdělávání svých potomků. U minulého testování byly znalosti českých dětí z matematiky a přírodních věd nadprůměrné.

Čtenářské dovednosti českých žáků jsou podprůměrné a od roku 2000, kdy se ČR do srovnávání zapojila, se stále zhoršují. Jejich výsledky jsou srovnatelné například s výsledky rakouských a slovenských žáků, žáci z Polska, Německa či Maďarska naopak dopadli lépe.

Největší problémy mají čeští žáci s posuzováním obsahu a formy textu. Lépe na tom jsou s vyhledáváním informací v textu a jejich zpracováním, nicméně i v tom jsou podprůměrní. Podívejte se na jednu z úloh v testu čtenářské gramotnosti.

V matematice a přírodních vědách jsme sice průměrní, ale v porovnání s s rokem 2003 jsme se na žebříčku propadli. V matematice jsme se zhoršili nejvíce ze všech zemí, v přírodovědě se jedná o druhý největší propad.

ČESKÁ REPUBLIKA NA KONCI ŽEBŘÍČKU

Podívejte se, jak jsou na tom čeští žáci v matematice

Zlepšení by podle ministra mělo přinést zavedení srovnávacích testů pro žáky v 5. a 9. třídách, školy by měly být v budoucnu financovány nejen podle počtu žáků, ale také podle kvality vzdělávání. Celková síť škol by měla zeštíhlit.

Kromě testů žáci vyplňovali také doprovodné dotazníky, které se týkaly vztahu ke škole a četbě. Vyplynulo z nich, že pro české žáky není škola místem, kam by chodili rádi. Více než polovina všech patnáctiletých žáků se ve škole často nudí a třetina do školy nechce chodit vůbec.

DEVÁŤÁCI PODLE KRAJŮ

Nejslabšího průměrného výsledku ve čtenářské gramotnosti dosáhli deváťáci v Karlovarském a Moravskoslezském kraji, výsledky žáků Ústeckého a Olomouckého kraje byly jen o trochu lepší. Nejlepšího výsledku ve čtenářské gramotnosti v roce 2009 dosáhli pražští žáci.

Čeští žáci také nemají moc kladný vztah ke čtení, pro třetinu je to ztráta času. V rozmezí devíti let (2000 - 2009) se zároveň rapidně zmenšil počet žáků, kteří uvedli, že čtou denně nějakou dobu pro radost.

V matematice propadli i maturanti

To, že mají čeští studenti problémy s matematikou, ukázala i generálka státních maturit. Nejhorší výsledky v generálce měli studenti právě v matematice. Zkusilo si ji 41 360 studentů z celkem 94 tisíc středoškoláků. Nezvládlo ji 19 853 studentů.

Dobeš to při zveřejnění výsledků generálky označil za alarmující a to i z toho důvodu, že lehčí verze matematiky je o trochu složitější než matematika 9. třídy základní školy (testy z matematiky maturitní generálky si zkuste zde).

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video