Mezinárodní srovnání znalostí PISA (Programme for International Student Assessment) se zaměřuje především na to, jak jsou žáci schopni nabyté vědomosti využívat v různých situacích života. Srovnání se týká čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Koná se každé tři roky a připravuje ho Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
SROVNÁNÍ VĚDOMOSTÍPoslední mezinárodní výzkum PISA se uskutečnil v roce 2009. Česká republika se do výzkumu zapojila v roce 2000, 2003 a 2006. Loni se zapojilo 290 českých škol s celkem 7 500 žáky. Ze srovnání mimo jiné vyplývá, že čeští žáci se ve čtení a matematice zhoršují mnohem víc než žákyně. |
Problémem je prý ale i nízké ohodnocení učitelů a nezájem rodičů o vzdělávání svých potomků. U minulého testování byly znalosti českých dětí z matematiky a přírodních věd nadprůměrné.
Čtenářské dovednosti českých žáků jsou podprůměrné a od roku 2000, kdy se ČR do srovnávání zapojila, se stále zhoršují. Jejich výsledky jsou srovnatelné například s výsledky rakouských a slovenských žáků, žáci z Polska, Německa či Maďarska naopak dopadli lépe.
Největší problémy mají čeští žáci s posuzováním obsahu a formy textu. Lépe na tom jsou s vyhledáváním informací v textu a jejich zpracováním, nicméně i v tom jsou podprůměrní. Podívejte se na jednu z úloh v testu čtenářské gramotnosti.
V matematice a přírodních vědách jsme sice průměrní, ale v porovnání s s rokem 2003 jsme se na žebříčku propadli. V matematice jsme se zhoršili nejvíce ze všech zemí, v přírodovědě se jedná o druhý největší propad.
ČESKÁ REPUBLIKA NA KONCI ŽEBŘÍČKUPodívejte se, jak jsou na tom čeští žáci v matematice |
Zlepšení by podle ministra mělo přinést zavedení srovnávacích testů pro žáky v 5. a 9. třídách, školy by měly být v budoucnu financovány nejen podle počtu žáků, ale také podle kvality vzdělávání. Celková síť škol by měla zeštíhlit.
Kromě testů žáci vyplňovali také doprovodné dotazníky, které se týkaly vztahu ke škole a četbě. Vyplynulo z nich, že pro české žáky není škola místem, kam by chodili rádi. Více než polovina všech patnáctiletých žáků se ve škole často nudí a třetina do školy nechce chodit vůbec.
DEVÁŤÁCI PODLE KRAJŮNejslabšího průměrného výsledku ve čtenářské gramotnosti dosáhli deváťáci v Karlovarském a Moravskoslezském kraji, výsledky žáků Ústeckého a Olomouckého kraje byly jen o trochu lepší. Nejlepšího výsledku ve čtenářské gramotnosti v roce 2009 dosáhli pražští žáci. |
V matematice propadli i maturanti
To, že mají čeští studenti problémy s matematikou, ukázala i generálka státních maturit. Nejhorší výsledky v generálce měli studenti právě v matematice. Zkusilo si ji 41 360 studentů z celkem 94 tisíc středoškoláků. Nezvládlo ji 19 853 studentů.
Dobeš to při zveřejnění výsledků generálky označil za alarmující a to i z toho důvodu, že lehčí verze matematiky je o trochu složitější než matematika 9. třídy základní školy (testy z matematiky maturitní generálky si zkuste zde).