"Zatímco ve většině starých členských zemí s výjimkou Řecka se podařilo počty mrtvých snížit, v nových zemích včetně České republiky je tomu právě naopak," kritizoval včera komisař pro dopravu Jacques Barrot.
Ač české úřady vloni hlásily pokles ve statistikách mrtvých na silnicích, čísla Evropské komise to vyvracejí. Rozpor Barrot vysvětlil tak, že do unijních statistik jsou zahrnuti i lidé, kteří svým zraněním podlehnou později.
Každý rok přitom zemře na evropských silnicích přes čtyřicet tisíc lidí, to je v podstatě jedno středně velké město.
Propastný rozdíl v počtu mrtvých na silnicích mezi novými a starými zeměmi se připisuje špatným silnicím na východě Unie a nárůstu dopravy. "V nových zemích řidiči méně respektují pravidla, častěji jezdí pod vlivem alkoholu a nepoužívají pásy," dodal komisař, který zároveň pochválil za velký pokrok rodnou Francii, která nelítostnými kontrolami snížila počet mrtvých v posledních letech o třetinu.
Brusel chce proto na silnicích přitvrdit. Například řidiče kamionů v příštím roce čeká zkrácení doby jízdy a prodloužení povinného odpočinku. Barrot zároveň hodlá prosadit, aby nejpozději od příštího roku "silniční piráty" stíhaly pokuty a odebírání řidičských průkazů v celé Unii.
Smrt na silnicích EU
Mrtví při nehodách:1. Malta 35
6. Německo 70
19. Česko 140
20. Polsko 150
24.-25. Lotyšsko a Litva 200
Pozn: počet mrtvých při dopravních nehodách na milion obyvatel v roce 2004
Zdroj: Eurostat