Vybraná místa byla pro automobilovou dopravu uzavřena ve dvacítce českých měst.
V Českých Budějovicích auta nesměla na náměstí Přemysla Otakara II. Centrum bylo uzavřené i v Ostravě, Hradci Králové, Olomouci nebo Strakonicích.
Mnoho měst také nabídlo cestování hromadnou dopravou zdarma nebo se slevou. V Ostravě cestujícím nahradil jízdenku malý technický průkaz k jejich vozidlu.
Ve spolupráci s dalšími organizacemi a sdruženími byly v ulicích cyklistické vyjížďky, výstavy a přednášky o dopravě, koncerty a happeningy.
Symbolicky podpořit šetrné způsoby dopravy - autobusovou, železniční, cyklistickou či pěší - se rozhodli i politici. Ministři životního prostředí a dopravy Libor Ambrozek a Milan Šimonovský přijeli do práce na kole.
K Černínskému paláci dorazil na svém bicyklu i ministr zahraničí Cyril Svoboda. Předseda sněmovny Lubomír Zaorálek ráno do parlamentu doběhl. Za svými povinnostmi vyjel na kole i pražský primátor Pavel Bém.
Vznik Evropského dne bez aut iniciovala Evropská komise v roce 2000 a týden od 16. září do 22. září ustanovila jako Evropský týden mobility. Vedle ochrany kvality ovzduší se akce zaměřuje také na obranu práv dětí i dospělých a na bezpečný pohyb po ulicích.
Evropa ztrácí nadšení
Do akce se sice přihlásily stovky měst z celé Evropy, ale nadšení, které tuto iniciativu provázelo při jejím vzniku před několika lety, už není tak citelné.
Akce se třeba neúčastní velkoměsta jako Řím a Berlín. Ve Francii, kde se snaha vystrnadit vozidla z městských ulic zrodila, se letos do akce zapojil jen poloviční počet měst oproti roku 2002.
Celkem se na světě přihlásilo k dnešnímu dni bez aut 1125 měst. V Rakousku se do iniciativy zapojilo 197 měst včetně Vídně, v Itálii jen Neapol a dalších 14 měst, ve Švýcarsku 72 měst, v Polsku 108 měst, v ČR 25.
Mezi hlavními městy, která se rozhodla obejít bez automobilů, jsou také třeba Londýn, Stockholm a Helsinky.
Smyslem dne bez aut je uzavřít významnou část městského centra pro automobilový provoz. Den bez aut se má stát podnětem k tzv. nenásilnému pohybu po městě, tedy k jízdě na kole či k chůzi, a také k otestování kvality a kapacity "čistých" dopravních cest, jako jsou cyklostezky a pěší zóny.
Mimo Evropu se aut vzdát nechtějí
Mimo Evropu se den bez aut příliš neprosadil. Například v Kanadě se do akce zapojil stejně jako loni jen Montreal. V Latinské Americe se auta nedostanou do centra 17 brazilských měst.
V Asii je to ještě horší. Zájem o čisté město, byť na jeden den, projevili jen v japonské Jokohamě a v Nagoji a také v Tchaj-peji na Tchaj-wanu.