Čeští piloti gripenů se ve Švédsku učí doplňovat palivo za letu | foto: Stefan Kalm

Čeští piloti gripenů poprvé vyzkoušeli „vyšší dívčí“. Tankovali za letu

  • 379
Poprvé v historii čeští piloti s letouny JAS-39 Gripen doplňovali palivo za letu. Letectvo tím doslova poskočilo na vyšší úroveň. Tankování za letu je totiž nezbytné pro případné zapojení do vzdušných operací NATO.

Na základně ve švédském Ronneby čeští piloti Jaroslav Tomaňa a Petr Dřevecký nejprve v pondělí absolvovali teoretickou část. V úterý pak společně pod dohledem švédského instruktora ve dvoumístné verzi letounu poprvé vyzkoušeli doplňování za letu i v praxi.

Gripen v českých barvách: z otloukánka polokrevníkem

"Letoun s českým pilotem na palubě se několikrát úspěšně spojil s tankerem švédského letectva C-130 Hercules," potvrdila mluvčí čáslavské základny Denisa Smitalová. Let, který jako první absolvoval pilot Jaroslav Tomaňa, trval podle Smitalové přes dvě hodiny a gripen se s tankovacím letadlem spojil celkem sedmkrát. První čtyři kontakty byly jen cvičné, při třech dalších bylo přečerpáno asi 3 tisíce liber paliva.

"První tři spojení proběhla společně s instruktorem, přece jen je to pro nás nové, ale v další fázi jsem už spojení prováděl sám," popsal jeden z pilotů Jaroslav Tomaňa. Ve středu už bude během cvičné mise tankovat za letu sám v jednomístném stroji.

Tankování za letu patří v NATO ke standardům pro nasazení letounů v operacích. České letectvo tak získalo cenné zkušenosti. Ve střední Evropě dosud "zvládli tankovat za letu" jen polští stíhači s letouny F-16. "Dnešním dnem se posouvají schopnosti českého vojenského letectva na podstatně jinou, kvalitativně vyšší úroveň," konstatoval náčelník generálního štábu Vlastimil Picek. Podle velitele vzdušných sil Jiřího Vernera pak čeští letci "udělali jeden z dalších kroků k plné interoperabilitě letounu s ostatními aliančními partnery".

Výcvik tankování za letu je součástí smlouvy o pronájmu letounů JAS-39 Gripen se švédskou stranou. Česko si od Švédska pronajalo na deset let celkem 14 strojů za zhruba 20 miliard korun. Pronájem skončí v roce 2015. Vláda nedávno rozhodla, že chce nadzvukové stíhací letectvo zachovat i v budoucnu. Za stávající ekonomické situace ale nepovažuje za vhodné vypsat tendr na nákup nových strojů, a ve hře je tak prodloužení pronájmu současných gripenů.

, natoaktual.cz

Video