Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští piloti a navigátoři budou sloužit na palubách letounů AWACS

  14:25aktualizováno  14:25
Česká republika ukončila vyjednávání o vstupu do zvláštního programu jedné z agentur NATO, která řídí vzdušný systém včasné výstrahy a řízení a provozuje flotilu speciálních průzkumných letounů AWACS. Čeští letci a navigátoři tak v budoucnu budou sloužit na palubách těchto letounů.

Letoun včasné výstrahy AWACS | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Ministerstvo přitom počítá, že by do programu mohlo Česko vstoupit v roce 2010.

Správní rada agentury nyní posoudí oficiální žádost Česka o přistoupení. S tím musí poté souhlasit ostatních 15 aliančních zemí, které se na programu podílejí.

"Pokud budeme přizváni, bude to mimo jiné znamenat i obsazení některých pozic v rámci systému. Jednalo by se o létající i pozemní personál plus pozice v alianční agentuře, která má program na starosti," řekl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek s tím, že počty a případné pozice jsou v tuto chvíli ještě předmětem jednání.

Podle informací natoaktual.cz bude v budoucnu v programu pracovat 25 českých vojáků. NATO má zájem především o piloty a navigátory. Čeští letci přitom doposud nikdy v historii takto v aliančních službách nepůsobili.

Ukončené přístupové rozhovory se týkaly i výše finančního příspěvku, který bude Česko stejně jako ostatní země platit.

"Podmínky přistoupení byly vyjednány na pracovní úrovni a podléhají schválení vedením resortu obrany i organizací NAPMO. Než se tak stane, není možné zveřejnit možnou výši českého příspěvku," dodal Pejšek.

Program vzdušného systému včasné výstrahy a řízení (NAEW&C) vznikl v sedmdesátých letech minulého století. Vojenští stratégové Aliance tehdy přišli s konceptem vytvoření zvláštní letky speciálních letounů včasné výstrahy AWACS, která by posílila obranu vzdušného prostoru NATO před státy Varšavské smlouvy.

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách.

Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.

Vyjednávání o podmínkách zapojení se České republiky do programu začalo už před sedmi roky. V roce 2004 byla jednání přerušena s tím, že proces bude uzavřen po roce 2008. O obnovení rozhovorů Česká republika požádala loni v květnu. - Letouny AWACS oslavily čtvrtstoletí ve službě

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mimořádný neplánovaný nácvik skupiny Saudi Hawks za zrušená vystoupení na Dnech...
Jestřábi z Arábie nakonec předvedli nad Ostravou úchvatnou podívanou

Obě plánovaná vystoupení skupiny Saudi Hawks na víkendových Dnech NATO v Ostravě překazilo počasí. Fandové letectví však nakonec o úchvatné představení...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.