Výsledky na čtvrteční tiskové konferenci představil ministr školství Marcel Chládek. Za českými žáky skončili vrstevníci z kanadské provincie Ontario, třetí byli Australané.
Česko mělo nejvyšší počet žáků ve druhé nejvyšší ze čtyř úrovní obtížnosti, naopak nejméně z testovaných dětí nedosáhlo ani nejnižší požadované úrovně znalostí, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
„Možná je to vůbec poprvé v historii, kdy Česká republika porazila úplně všechny a skončila na prvním místě,“ uvedl Chládek. Zatloukal doplnil, že testování bylo zaměřeno na schopnost jedince používat počítače k vyhledávání, vytváření a sdělování informací. „Je zřejmé, že žáci museli velmi dobře pracovat s textem, čili významnou úlohu hrála jejich úroveň čtenářské gramotnosti,“ uvedl.
Stejně jako v ostatních zemích byly úspěšnější dívky, ale v tuzemsku byl genderový rozdíl nejmenší. Lepších výsledků dosahovali žáci víceletých gymnázií. Zatímco na ZŠ byl průměr 546 bodů, na gymnáziích 604 bodů. Celkově Česká republika dosáhla průměru 553 bodů.
V České republice se do testování zapojilo 3 200 žáků ze 170 škol. Dotazníky vyplňovaly i více než dvě tisícovky učitelů.
Zázemí informačních technologií čeští pedagogové vnímali vůbec nejpozitivněji ze všech zúčastněných zemí. Jen zhruba pětina se domnívá, že jejich škola nemá dostatečné vybavení počítačovými a informačními technologiemi, zatímco v mezinárodním průměru je to 42 procent.