Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Létající vetřelec sklidil obdiv. Na cvičení NATO získal cenu za kamufláž

  18:22aktualizováno  18:22
Čeští vrtulníkáři s unikátně zbarveným bitevníkem Mi-24/35 stylizovaným do podoby filmového vetřelce získali cenu za nejlepší kamufláž na cvičení tygřích letek NATO. Ve španělské Zaragoze uspěla 221. letka ze základny v Náměšti nad Oslavou v konkurenci desítek strojů elitních letců z patnácti zemí.

„Jsme z toho nadšení a trošičku jsme na to i spoléhali. Cítíme to jako takové zadostiučinění,“ řekl velitel letky Martin Janďourek. Takto nastříkat vrtulník se totiž podle jeho slov podaří jen jednou za čas. „Navíc to byla možná poslední příležitost předtím, než stroje Mi-24/35 ve službě skončí,“ dodal.

Tygří letky NATO

Tradice tygřích letek vznikla už za druhé světové války mezi americkými piloty. V šedesátých letech minulého století se piloti tygřích letek armád členských států NATO začali na několikadenních manévrech setkávat, aby společně procvičili nové způsoby leteckého boje, vyměnili si zkušenosti či otestovali stroje svých kolegů.

V současnosti má asociace tygřích letek 23 řádných členů ze 14 zemí Aliance a neutrálního Švýcarska. Dalších 10 letek pak může využívat čestného členství v NATO Tiger Association a jedna letka zkušebního členství.

Českou republiku v elitním klubu dlouhé roky úspěšně zastupuje dříve přerovská 231. letka a po stěhování do Náměště nad Oslavou přejmenovaná 221. letka bitevních vrtulníků Mi-24/35. Právoplatným členem se letka stala v roce 2001 a byla vůbec první letkou z bývalého východního bloku, která získala plné členství. O rok později už čeští letci v soutěži v Portugalsku zvítězili.

V roce 2010 se právoplatným členem stala 211. taktická letka z Čáslavi s gripeny a hned slavila vítězství.

Stroj příznačně pojmenovaný Alien Tiger chce letka nyní co možná nejvíce ukazovat. Doma i v zahraničí. „Velký dík patří i veřejnosti za nesmírně pozitivní reakce a podporu,“ konstatoval.

Každoroční „Tiger Meet“, tedy setkání tygřích letek, které platí v zemích NATO za elitu, je jedním z nejprestižnějších cvičení vůbec. České vzdušné síly reprezentovali vrtulníkáři 221. letky se dvěma bitevními Mi-24/35 a jedním transportním Mi-171Š a stíhači 211. letky z Čáslavi se čtyřmi gripeny.

Součástí cvičení jsou i různé tradice a zvyklosti. A ztvárnění tygří příslušností je jedním ze symbolů, kterými se letouny a vrtulníky elitních letek pyšní. Každý rok se letci přitom snaží přijít s novým zbarvením „vlajkového letounu či vrtulníku“.

Vetřelec a ohnivý tygr

Za návrhem a zpracováním nového barevného motivu pro bitevní vrtulník z náměšťské základny stojí Jan Rükr se svým bratrem. Původní návrh byl černobílý a barevné nastavení si zvolil sám autor. Pro výsledný nástřik bylo potřeba přes 40 kg barev a ředidel a celkové zpracování nového motivu metodou airbrush trvalo zhruba 200 hodin. Vrtulník byl přestříkán v hangárech firmy LOM Praha letos na jaře. Do té doby měl standardní zeleno-šedou kamufláž.

Čáslavští letci zase na jeden z gripenů ztvárnili ohnivého tygra, který má být spojením tygřího znaku a ohnivé krajiny nad Islandem. Ten čáslavská letka v rámci mise NATO loni chránila a bude tam hlídkovat i letos.

Setkání tygrů v číslech

  • celkový počet letů: 952
  • účast: 83 letounů, 23 letek, 15 států (největší v historii)
  • lety českých gripenů: 53 (včetně 8 přeletů)
  • čeští stíhači ve vzduchu: 75 hodin
  • české vrtulníky ve vzduchu: 55 hodin
  • spotřebované palivo: 167 000 litrů

Zdroj: Armáda ČR

V případě pronajatých gripenů ve službách českých vzdušných sil však nejde o malbu, ale o speciální samolepící fólie, na jejichž pořízení se většinou letci skládají. Stíhači tak na rozdíl od kolegů s vrtulníky nemohou nechat pomalovat celý stroj.

Přes 80 misí ve dvou týdnech

Během dvoutýdenních manévrů piloti vrtulníků i gripenů absolvovali náročné letové úkoly, jako je například doprovod vrtulníků s výsadkáři nad nepřátelským územím, vyhledávání a ničení cílů v týlu protivníka nebo záchrana sestřelených kolegů. Ve cvičných operacích přitom spolupracují dohromady stíhači, piloti vrtulníků i speciálních průzkumných letounů včasné výstrahy AWACS.

Čtyři letouny JAS-39 Gripen strávily ve vzduchu 75 hodin, dva vrtulníky Mi-24/35 a jeden Mi-17 pak dohromady 55 hodin. Celkem čeští letci ve Španělsku zvládli přes 80 misí.

Na řadu přišly také takzvané mise COMAO, které se v českých podmínkách nedají v takovém rozsahu a počtech strojů uskutečnit. Jde o velké formace, ve které má každá skupina letounů svou přesně stanovenou úlohu. Letos se do takových cvičných operací ve Španělsku zapojilo najednou až 65 strojů.

Soška tygra pro belgické stíhače

Duchem tygří asociace není jen precizní zvládnutí strojů a porovnání různých variant bojových taktik, ale celá letka se musí prokázat jako pevný funkční tým.

Fotografie

Vrtulník Mi-24/35 s názvem Alien Tiger 221. letky z Náměšti nad Oslavou.
Vrtulník Mi-24/35 s názvem Alien Tiger 221. letky z Náměšti nad Oslavou.
Nové zbarvení jednoho z českých gripenů pro cvičení tygřích letek
Nové zbarvení jednoho z českých gripenů pro cvičení tygřích letek

Za splnění dílčích misí, ale i dalších doplňkových disciplín, jako jsou například sportovní hry nebo společenské vystupování, získávají letci body.

Soutěží se obvykle v pěti rozličných disciplínách. Nejdůležitější a nejvíce hodnocenou je kategorie „nejlépe létající letka“. Tou se stala francouzská Flottille 11F s letouny Rafale. Tygří „image“ je porovnávána v soutěži o nejlepší ústroj a originální ztvárnění tygřích symbolů. Letos prvenství patří italské vrtulníkové letce 21° Gruppo.

Svůj důvtip i smysl pro humor musí pak letky prokázat při dovednostní soutěži, ve které zvítězila 338. letka norských vzdušných sil s letouny F-16. Nejlepší fyzickou zdatnost zase během tygřích sportovních her prokázala 31. letka belgického letectvo rovněž se stroji F-16. Ta také sesbírala celkově nejvíce bodů a získala unikátní sošku stříbrného tygra „Silver Tiger Trophy“ pro celkově nejlepší letku.

Autor: natoaktual.cz


Témata: Humor, NATO




Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.